W maju zarejestrowano 479 przyczep rolniczych. Popyt na te pojazdy wzrósł o 22% w stosunku do kwietnia. Rynek odnotował także 12-procentową poprawę w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Maj przyniósł znaczny wzrost rynku przyczep rolniczych. Utrzymanie się takiej tendencji w czerwcu pozwoliłoby na poprawę wyniku z pierwszego półrocza ubiegłego roku. Pozytywnym sygnałem jest także zróżnicowanie potrzeb gospodarzy, którzy przygotowując się do sezonu, wybierali pojazdy o rozmaitej ładowności – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Liderzy ze wzrostami
Znów najczęściej wybierano konstrukcje marki Pronar. Producent z Narwi odnotował w maju rejestrację 213 przyczep, a więc o 30% więcej niż w kwietniu. Taki wynik przełożył się także na 4% wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku. Na drugiej pozycji uplasowała się firma Metal-Fach, z wynikiem 56 pojazdów. Popyt na przyczepy tego producenta zwiększył się o 10% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Był również o 37% wyższy niż w maju ubiegłego roku. Czołówkę zamknął Wielton. Zarejestrowano 47 przyczep z oferty tej firmy, czyli o 42% więcej niż miesiąc wcześniej. Taki wolumen oznaczał również 62% wzrostu w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
Ilu rolników, tyle wymagań
Największą popularność utrzymały pojazdy z przedziału 10–13 t. W maju wydano tablice do 148 takich przyczep. To o 25% więcej niż w kwietniu. Popyt na wspomniane konstrukcje wzrósł także o 6% w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Druga lokata przypadła ładowności 13–17 t. Rejestracja 76 takich pojazdów przełożyła się na 31% wzrostu zarówno w odniesieniu do kwietnia, jak i maja ubiegłego roku. Na trzecim miejscu uplasował się przedział 5–6 t. Wydano tablice do 67 przyczep o tym tonażu. Zapotrzebowanie na takie przyczepy wzrosło o 29% zarówno w stosunku do wcześniejszego miesiąca, jak i zeszłorocznego maja.
Zmienne rozłożenie popytu
Czołówka regionów wyglądała identycznie jak przed rokiem. Przewagę zbudowała Wielkopolska, na terenie której dokonano 72 rejestracji. Zapotrzebowanie na przyczepy wzrosło tam o 80% w stosunku do kwietnia oraz 26% w odniesieniu do maja ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasowała się Lubelszczyzna, z wynikiem 54 pojazdów. W przypadku tego województwa majowy popyt okazał się o 4% niższy od kwietniowego. Sprzedaż zmalała także o 2% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku. Podium zamknęło Mazowsze i Podlasie. W każdym z tych regionów wydano tablice do 47 przyczep. Dla województwa mazowieckiego oznaczało to 12% wzrostu w porównaniu z kwietniem oraz 2% w stosunku do zeszłorocznego maja. Poprawę w ujęciu miesięcznym odnotowało także województwo podlaskie. W jego przypadku majowe potrzeby okazały się o 38% wyższe od kwietniowych. Zmalały jednak o 8% w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Marka |
Liczba przyczep rolniczych w maju |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Maj19-Maj18] |
PRONAR |
213 |
44,47% |
3,90% |
METAL-FACH |
56 |
11,69% |
36,59% |
WIELTON |
47 |
9,81% |
62,07% |
METALTECH |
29 |
6,05% |
-34,09% |
ZASŁAW |
24 |
5,01% |
14,29% |
MEPROZET |
21 |
4,38% |
162,50% |
PPHU WODZINSKI |
18 |
3,76% |
63,64% |
CYNKOMET |
9 |
1,88% |
-35,71% |
POMOT |
8 |
1,67% |
-11,11% |
GOMAR |
7 |
1,46% |
16,67% |
POZOSTAŁE |
47 |
9,81% |
23,68% |
|
479 |
100,00% |
12,44% |
Marka |
Liczba przyczep rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [narastająco od początku r.] |
PRONAR |
772 |
41,82% |
-15,07% |
METAL-FACH |
236 |
12,78% |
5,36% |
WIELTON |
149 |
8,07% |
30,70% |
ZASŁAW |
110 |
5,96% |
39,24% |
METALTECH |
109 |
5,90% |
-33,94% |
PPHU WODZINSKI |
66 |
3,58% |
94,12% |
MEPROZET |
63 |
3,41% |
65,79% |
CYNKOMET |
63 |
3,41% |
21,15% |
POMOT |
33 |
1,79% |
10,00% |
GOMAR |
29 |
1,57% |
16,00% |
POZOSTAŁE |
216 |
11,70% |
-0,92% |
|
1846 |
100,00% |
-2,22% |
źródło: Martin&Jacob