SAME Explorer w nowej odsłonie

Marka SAME wprowadza modyfikacje w popularnej gamie modeli Explorer, oferując obecnie 7 modeli z silnikami spełniającymi wymogi normy emisji spalin Euro 4 (Tier 4 Final).

Są to modele oferujące wszechstronność i uniwersalność, wyposażane w silniki 3- i 4-cylindrowe, oferujące zwrotność i zwiększoną siłę uciągu. Na uwagę zasługuje fakt dostępności dużej liczby konfiguracji, opcji przekładni, układu hydraulicznego, osi i WOM. Wszystkie wersje i modele oferują maksymalny poziom komfortu i bezpieczeństwa operatora. W praktyce, można wybierać spośród 3 opcji rozstawu osi, wielu przekładni, szerokiego zakresu dopuszczalnej ładowności, różnych układów hydraulicznych i wartości udźwigu podnośnika, kabin z różnymi dachami i różnym wyposażeniem.

 

Gama Explorer oferuje także różne opcje dodatkowe, takie jak na przykład układ kierowniczy SDD (zmniejszający o połowę liczbę obrotów kołem kierownicy podczas manewrowania), funkcja Stop&Go (ułatwiająca manewrowanie ładowaczem czołowym – zatrzymanie ciągnika bez sprzęgła), rewers z regulacją szybkości reakcji, układy hydrauliczne 60ECO lub 90 l/min, hamulec postojowy Hydraulic Parking Brake dla maksymalnego bezpieczeństwa i wiele innych: wszystkie te rozwiązania opracowano, tak aby modele SAME Explorer były jeszcze bardziej efektywne i charakteryzowały się większą wydajnością.

 

Silnik

Sercem nowych modeli SAME Explorer jest FARMotion, silnik modułowy opracowany przez SDF specjalnie do prac w rolnictwie. Jednostka spełnia wymogi normy Euro 4 dzięki recyrkulacji spalin (EGR) w połączeniu z systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR (lub katalizatorem DOC w modelu Explorer 80). Obydwa rozwiązania nie wymagają obsługi ani aktywnej regeneracji, powodującej większe zużycie oleju napędowego. Oprócz zwiększenia osiągów przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa, wprowadzono modyfikacje, które umożliwiają uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w szerokim przedziale obrotów silnika (czyli przede wszystkim przy niskich obrotach). Dźwignia gazu ręcznego i przyciski do zapamiętywania obrotów umożliwiają ustawienie i przywołanie w dowolnym momencie do dwóch wartości prędkości obrotowej silnika.

 

Przekładnie

Mechaniczna zsynchronizowana skrzynia biegów z rewersem jest dostępna zarówno z 4, jak i z 5 biegami w wersjach z dwoma zakresami (8+8 lub 10+10 przełożeń) lub trzema zakresami (16+16 lub 20+20) z mini- i super-reduktorem. Skrzynia Hi-Lo podwaja liczbę dostępnych przełożeń w każdym kierunku jazdy, umożliwiając zwiększenie (lub zmniejszenie) prędkości o 16% między kolejnymi biegami. Dla bardziej wymagających użytkowników dostępna jest przekładnia z trzema półbiegami Powershift, dzięki której modele Explorer oferują 30+30 przełożeń (60+60 z mini i super-reduktorem). Napęd modeli Explorer może być wyposażony w rewers mechaniczny (wersje LS) lub elektro-hydrauliczny Powershuttle z regulacją i funkcją Stop&Go (wersje GS). Maksymalne prędkości, w zależności od rodzaju skrzyni biegów, wynoszą 30 lub 40 km/h i mogą być osiągane także przy zredukowanej prędkości obrotowej silnika (ECO) w wersjach napędu ze skrzynią Overspeed. Załączanie przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz napędu na cztery koła w modelach Explorer jest realizowana elektrohydraulicznie.

 

WOM i układ hydrauliczny

W ciągnikach gamy Explorer dostępne są 4 prędkości wałka WOM (540/540ECO/1000/1000ECO), a także WOM zsynchronizowany z niezależnym wałem wyjściowym. Dzięki zastosowaniu wielotarczowego sprzęgła mokrego sterowanego elektronicznie, załączanie napędu wałka jest modulowane. Funkcja AutoWOM (dostępna z podnośnikiem elektronicznym) umożliwia uruchomienie i zatrzymanie napędu wałka w zależności od pozycji ramion podnośnika. Modułowy układ hydrauliczny dostępny jest w wersjach z pojedynczą pompą o wydajności 55 l/min, z innowacyjną podwójną pompą 60ECO (60 l/min przy obrotach 1600 obr./min) lub w wersji z podwójną pompą 90 l/min. Rozdzielacze hydrauliczne są dostępne w wersjach z maksymalnie 8 drogami z regulatorem przepływu. W modelach Explorer układ hamulcowy blokuje tarcze w kąpieli olejowej na wszystkich 4 kołach. Hamulec postojowy Hydraulic Parking Brake (opcja) blokuje ciągnik w bezpieczny i skuteczny sposób, także na stromych zboczach.

 

Miejsce operatora

Kabina na 4 słupkach oferuje komfort bez kompromisów: dzięki projektowi wnętrza, zgodnemu z najbardziej zaawansowanymi standardami ergonomii, zapewnia przyjazne i funkcjonalne środowisko. Kabina stanowi nowy punkt odniesienia w sektorze maszyn z silnikami średniej mocy.

DANE TECHNICZNE:

 

 

LD

MD

HD

 

80

90

90

100

110

110

120

Silnik

FARMotion

FARMotion

FARMotion

FARMotion

FARMotion

FARMotion

FARMotion

Norma emisji spalin

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Euro 4 (Tier 4 Final)

Cylindry/Pojemność skokowa

3/2887

3/2887

3/2887

4/3849

4/3849

4/3849

4/3849

Moc maksymalna (KM)

75

87

87

97

106

106

116

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

342

353

353

386

424

424

462

Rozstaw osi (mm)

2295

2295

2350

2400

2400

2400

2400

Maksymalna masa dopuszczalna (kg)

5800

5800

6200

6200

6200

7000

7500

źródło: SDF-SAME