Większość silników montowanych w aktualnie produkowanych maszynach rolniczych charakteryzuje wysoki moment obrotowy, niezwykle trudne warunki pracy oraz niskie zużycie paliwa. Te wielozadaniowe maszyny wymagają stosowania nowoczesnych olejów stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na odpowiednie ich utrzymanie i obniżają koszty eksploatacji. Właściwa ochrona silnika ciągnika czy kombajnu daje gwarancję jego niezawodności i wydłużonej żywotności, które są tak istotne przy urządzeniach i maszynach rolniczych wykorzystywanych do najcięższych prac.
Shell Rimula R4 X, o klasie lepkości 15W-40, to najwyższej jakości wielozadaniowy olej mineralny nowej generacji. Zadaniem nowego oleju z rodziny Shell Rimula jest maksymalna ochrona silnika dzięki odpowiednio dobranej mieszaninie dodatków i produktów chemicznych, które zapewniają właściwy poziom czystości i utleniania oraz zużycia silnika w ciężkich warunkach panujących w silnikach wyposażonych w system recyrkulacji spalin (EGR i/lub SCR). Nowy produkt jest odpowiedni dla wszystkich silników pre-US 2007 z poziomem emisji spalin TIER 1- 4, większości silników z poziomem emisji EURO 4 i 5 (bez filtrów cząstek stałych), jak również starszych typów silników.
Dzięki swoim właściwościom chroniącym przed zużyciem i ograniczającym tworzenie się osadów Shell Rimula R4 X pozwala na uzyskiwanie maksymalnych osiągów nawet mniejszych silników przy jednoczesnej ochronie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Długa lista aprobat wielu wiodących światowych producentów silników sprawia, że Shell Rimula R4 X jest idealnym olejem dla różnego rodzaju maszyn rolniczych używanych w małych, średnich i dużych gospodarstwach rolnych.
Potrójne korzyści
Bez względu na panujące temperatury, wilgotność czy czas pracy silnika, olej gwarantuje korzyści w trzech kluczowych dla funkcjonowania silnika obszarach: ograniczanie zakwaszenia, osadów i zużycia.
Ograniczenie zakwaszenia
Shell Rimula R4 X ogranicza korozję. Jest ona efektem działania kwasów powstałych w procesie spalania paliwa, które wchodzą w kontakt z olejem w miejscu styku pierścieni tłokowych z cylindrem i przenikają do miski olejowej. Nowy olej zmniejsza oddziaływanie kwasów dzięki wykorzystaniu detergentów, które neutralizując je ograniczają powstawanie osadów na tłoku i łożyska silnika.
Ograniczenie osadów
Formulacja nowego oleju ogranicza gęstnienie oleju i formowanie się szkodliwych osadów na wszystkich częściach silnika, zarówno w misce olejowej, jak i w cienkim filmie olejowym o wysokiej temperaturze, który znajduje się na tłokach na wysokości pierścieni tłokowych. Podwyższone właściwości spowalniające utlenianie potwierdzają liczne testy laboratoryjne i drogowe, w tym test PDSC (ciśnieniowa różnicowa kalorymetria skaningowa). Wykazał on wyraźnie lepsze właściwości antyutleniające w porównaniu do wymagań specyfikacji ACEA E7.
Ponadto Shell Rimula R4 X zapewnia wysoką zdolność do utrzymania sadzy w stanie rozproszonym (dyspergowania sadzy), co zabezpiecza przed nadmiernym gęstnieniem oleju i tworzeniem się szlamów. Wyniki testu Mack T-8E potwierdziły, że nowy olej spełnił swoje zadanie, pomimo wysokiego poziomu sadzy, co umożliwiło płynny start w niskich temperaturach bez ryzyka blokady filtra i nadmiernego zużycia mechanicznego.
Ograniczenie zużycia
Użyte w Shell Rimula R4 X dodatki tworzą film ochronny w miejscach kontaktu metal-metal w różnych warunkach pracy silnika, a zastosowane aktywne dyspergatory sadzy rozdrabniają ją i zabezpieczają urządzenie przez zużyciem. Nowy Shell Rimula R4 X oferuje wysoki poziom zabezpieczenia mechanicznego w istotnych miejscach w układzie rozrządu, tłoku i cylindrze, co potwierdzają testy silnikowe przeprowadzone zgodnie z specyfikacjami producentów pojazdów oraz API i ACEA. W teście na silniku MackT-10 nowy Shell Rimula wykazał o 30% lepsze zabezpieczenie przed zużyciem pierścieni tłokowych i cylindrów niż jest to wymagane w specyfikacji API CI-4.
Shell Rimula R4 X, klasa lepkości 15W-40, dostępny jest w opakowaniach o pojemnościach między innymi: 1.000, 209, 55 i 20 litrów. Jako pierwszy olej w rodzinie Shell Rimula w Polsce będzie dostępny również w opakowaniach 5 litrowych.
Specyfikacje i aprobaty:
API: CI-4, CH-4, CG-4, CF-4, CF, SL; ACEA: E7, E5, E3
JASO: DH-1: Global: DHD-1; Caterpillar: ECF-1-A, ECF-2
Cummins: CES 20078, 77, 76, 75, 72, 71; DDC: 93K215
DEUTZ: DQC III-10; Mack: EO-M, EO-M+; MAN: M3275-1
MB Approval: 228.3; MTU: Category 2; Renault Trucks: RLD-2;
Volvo: VDS-3.
źródło: Shell