Podczas ostatniej jesieni dwa modele ciągników CLAAS trafiły do testów pod skrzydła polskich Youtuberów. Mateusz Cisłak (znany szerzej jako Wember) testował model ARION 660. Z kolei Słomek, czyli Michał Słomski, zasiadł za kierownicą AXIONA 830. Na obu bardzo dobre wrażenie zrobiła skrzynia bezstopniowa CMATIC obsługiwana wielofunkcyjnym joystickiem CMOTION. Komfort, optymalizacja pracy silnika oraz niskie spalanie – to trzy filary CMATIC w technologii CLAAS.
ARION i AXION to dwie zupełnie różne serie ciągników. Łączy je jednak przekładnia bezstopniowa CMATIC. „Naszą bezstopniową skrzynię można spotkać w ciągnikach od serii ARION 500 do XERION 5000” – informuje Krzysztof Gomolla, ekspert CLAAS POLSKA – „Obsługa jest bardzo intuicyjna” – dodaje. Warto tutaj nadmienić, że przekładnia charakteryzuje się wysokim udziałem mechanicznego przekazywania mocy, wynoszącym minimum 70% oraz wyjątkowo łatwą obsługą. Dzięki temu przekładnia umożliwia użytkownikowi wykorzystanie jej pełnego potencjału oraz osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.
Prostota i komfort obsługi
„Do najważniejszych zalet konstrukcji przekładni bezstopniowej CVT (Continuously Variable Transmission, przyp.red.) należą dynamika i płynność jazdy. Inteligentna współpraca napędu hydraulicznego i mechanicznego zapewnia oszczędną eksploatację bez konieczności rezygnacji z doskonałych osiągów” – wylicza zalety Krzysztof Gomolla. Zalety tego połączenia bez problemu zauważył, podczas testów modelu CLAAS ARION, Mateusz Cisłak – „CMATIC to bardzo fajna skrzynia, bez żadnych zakresów pole, droga. W innych markach nie podobało mi się to, że wszędzie trzeba pamiętać o zakresie 1 i zakresie 2. Czyli na pole i na drogę. Tutaj tego nie ma. Zakresy się same przełączają i w ogóle nie czuć ich zmiany. Ani w obrotach silnika, szarpnięciach czy utracie mocy”.
CMATIC gwarantuje bardzo dogodną i komfortową obsługę dla operatora. Dostępne są trzy rodzaje sterowania: ręczny, automatyczny lub z użyciem CMOTION/Drive Stick. Umożliwiają one dostosowanie pracy przekładni do preferowanego sposobu obsługi przez operatora. W przypadku trybu automatycznego i trybu CMOTION/Drive Stick liczba obrotów silnika i przełożenie przekładni są regulowane automatycznie – z optymalną efektywnością zapewniającą niskie zużycie paliwa. „Obroty są dostosowane do zadanej prędkości i obciążenia” – dodaje ekspert CLAAS. W trybie ręcznym operator ustala niezależnie liczbę obrotów silnika i przełożenie przekładni (automatyczna regulacja silnika i przekładni jest nieaktywna). Dodatkowo przekładnia CMATIC oferuje trzy, dowolnie ustawiane zakresy prędkości jazdy w obu kierunkach oraz dla na każdym zakresie jazdy można zapisać wartość tempomatu, przez dłuższe przyciśnięcie przycisku.). Wartości tempomatu można również ustawić w terminalu CEBIS. W przypadku CMATIC każdy operator ma możliwość określenia górnej granicy obrotów silnika oraz stopnia przyspieszania przekładni. O zaletach tego rozwiązania przekonał się Michał Słomski – „Komfort pracy dla operatora jest na naprawdę wysokim poziomie” – komentował – „W prosty sposób, jednym przyciskiem możemy zmienić prędkość jazdy” – dodaje.
Uwagę Wembera (Mateusz Cisłak) przyciągnął z kolei dżojstik CMOTION. „Jest to po prostu wzór do naśladowania, jeżeli chodzi o ergonomię. Ręka idealnie przylega do dżojstika, wszystkie przyciski mamy pod palcami. Jest on bardzo wygodny” – argumentował podczas jazd próbnych.
CMATIC to efektywne wykorzystanie mocy silnika
„Maszyna nie odczuwa, żeby było ciężko (…)” – skomentował zachowanie przekładni Słomek – „(..) ciągnik sam dostosowuje parametry silnika”. Dzięki inteligentnemu sterowaniu przekładnią CMATIC i silnikiem, uzyskujemy dobre przyspieszenie, łagodne zwalnianie oraz szybką reakcję na zmiany obciążenia.
Operator w prosty sposób może określić, czy ciągnik ze skrzynią CMATIC ma pracować bardzo ekonomicznie czy może bardziej wydajnie. Służą do tego ustawienia „droop” (tzw. dociskania silnika): ECO i POWER. Za pośrednictwem „droop” można szybko i łatwo ustawić górną granicę obrotów silnika przy pełnym obciążeniu. Podczas pracy z WOM, operator korzysta z pamięci obrotów silnika. Dzięki temu obroty silnika spalinowego, a tym samym obroty WOM pozostają na tym samym poziomie, niezależnie od prędkości ciągnika.
Ciągnik CLAAS wyposażony w przekładnię CMATIC umożliwia inteligentne wsparcie układu hamującego. „Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy wsparcie przy takich manewrach jak bezpieczne i wygodne ruszanie z obciążeniem na wzniesieniach, wzmocnienie siły hamowania silnikiem, jak również automatyczne hamowanie przyczepy. Jest to system zapobiegający rozpędzaniu ciągnika przez przyczepę, gdy ta „pcha” i rozpędza ciągnik podczas zjazdu ze wzniesienia. – informuje ekspert CLAAS POLSKA.
CMATIC to komfort i oszczędność
Zastosowanie w przekładni CMATIC wysokiego udziału mechanicznego napędu w układzie przeniesienia mocy zapewnia doskonałą wydajność i komfort w każdym zakresie prędkości obrotowych, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego spalania. Jak zauważył Słomek – szybka reakcja i płynna praca powodują, że podczas jazdy operator może się odprężyć i skoncentrować na tym co najważniejsze.
Obu testującym youtuberom bardzo do gustu przypadła także wydajność i ekonomika ciągników CLAAS ze skrzynią CMATIC. „Wczoraj, jak zasiałem 11 ha spalanie wyniosło 11,8l/ha i wydajność 1,9 ha na godzinę. I jest to spalanie mierzone z przeważaniem siewnika i załadowaniem pszenicy. Wyniki są więc super” – mówił na jednym z filmów zadowolony Wember. Z kolei u Michała Słomskiego spalanie wyniosło 13,5l/ha – co wywarło bardzo pozytywne zdumienie zarówno u niego samego, jak i u jego ojca, który towarzyszył mu w trakcie testów.
„Dzięki zastosowaniu skrzyni CMATIC w ciągnikach CLAAS uzyskujemy większą ergonomię, większy komfort, ale mniejsze spalanie” – podsumowuje zalety rozwiązania Krzysztof Gomolla – „Wykorzystujemy potencjał, jaki drzemie w ciągniku” – dodaje. Dzieje się tak, gdyż dzięki nowoczesnej technologii skrzynia CMATIC oraz silnik łączą się ze sobą i pozostają w ciągłej komunikacji. Warto tutaj zauważyć, że dodatkowe wsparcie dla działania skrzyni CMATIC można uzyskać w modelach ciągników CLAAS wyposażonych w system CEMOS.
źródło: CLAAS