Spadki sprzedaży na rynku przyczep rolniczych

W październiku zarejestrowano 379 nowych przyczep rolniczych. Jest to więc, licząc od lipca, kolejny miesiąc z rzędu, w którym odnotowujemy spadek sprzedaży. W porównaniu z wrześniem br. rynek przyczep skurczył się o blisko 9 proc. – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.

Od stycznia do października 2014 r. zarejestrowano w Polsce 5140 nowych przyczep rolniczych, a więc o 32 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Należy jednak pamiętać, że ogromny udział w ubiegłorocznym wyniku, ma czerwcowa eksplozja sprzedaży związana ze zmianami prawa w zakresie rejestracji przyczep typu SAM. Wbrew pozorom, sytuacja na rynku przyczep nie jest najgorsza. W porównaniu z październikiem 2013 r. liczba rejestracji jest obecnie o 27 proc. wyższa. Niemal wszyscy producenci z pierwszej dziesiątki sprzedali więcej przyczep niż przed rokiem. Biorąc pod uwagę obecny sezon, a więc ostatnie miesiące roku, w których rolnicy z reguły nie doposażają swoich gospodarstw, wynik ten uznać należy za dobry prognostyk na przyszłość – mówi Mariusz Chrobot, z firmy Martin & Jacob.

Niezmiennie pierwszy

Liderem rynku pozostaje Pronar, który w październiku zarejestrował 118 nowych przyczep, a więc o 16 proc. więcej niż przed rokiem. W porównaniu z wrześniem producent z Narwi wypuścił na rynek o 28 sztuk mniej. Podobnie jak przed dwunastoma miesiącami na drugim miejscu uplasował się Metal-Fach. W tym miesiącu 59 nabywców zdecydowało się na zakup przyczep tego producenta. Metal-Fach to jedyna firma z pierwszej dziesiątki, która w porównaniu z ubiegłym rokiem, odnotowała spadek sprzedaży (o blisko 8 proc.). Po chwilowej nieobecności, na podium powrócił Metaltech. W październiku br. producent z Mirosławca zarejestrował 52 nowe przyczepy, czyli o 73 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Firma Zasław, która we wrześniu szturmem wkroczyła na podium, w październiku z wynikiem 29 sprzedanych sztuk, musiała się zadowolić czwartym miejscem.

Najlepsza Wielkopolska

W październiku udało się utrzymać układ sił ukształtowany przed miesiącem. Liderem wśród regionów pozostaje Wielkopolska, w której zarejestrowano 65 przyczep, czyli o 81 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce i 46 nowych przyczep na drogach to wynik województwa mazowieckiego. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2013, Mazowieckie odnotowało spadek sprzedaży o blisko 18 proc. W tym miesiącu najniższy stopień podium podzieliły między sobą aż dwa regiony. Województwa łódzkie i lubelskie z wynikiem 42 rejestracji zajęły ex aequo trzecie miejsce.

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w październiku 2014 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych w październiku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [Paz14-Paz13]

PRONAR

118

31,13%

15,69%

METAL-FACH

59

15,57%

-7,81%

METALTECH

52

13,72%

73,33%

ZASŁAW

29

7,65%

141,67%

WIELTON

28

7,39%

100,00%

MEPROZET

13

3,43%

18,18%

AGROMET PILMET

10

2,64%

25,00%

URSUS

10

2,64%

150,00%

MAR-POL

8

2,11%

700,00%

PPHU WODZINSKI

7

1,85%

40,00%

POZOSTAŁE

45

11,87%

-6,25%

 

379

100,00%

26,76%

źródło: AgriTrac 2005-2014

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do października 2014 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [narastająco od początku r.]

PRONAR

1775

34,53%

4,35%

METAL-FACH

742

14,44%

8,01%

METALTECH

678

13,19%

14,72%

WIELTON

465

9,05%

15,10%

ZASŁAW

429

8,35%

-4,88%

AGROMET PILMET

156

3,04%

-27,10%

URSUS

116

2,26%

100,00%

MEPROZET

79

1,54%

-31,30%

AUTO-TECH

70

1,36%

-1,41%

MAR-POL

70

1,36%

66,67%

POZOSTAŁE

560

10,89%

-82,52%

 

5140

100,00%

-31,80%

źródło: AgriTrac 2005-2014

źródło: Martin&Jacob