W październiku zarejestrowano 379 nowych przyczep rolniczych. Jest to więc, licząc od lipca, kolejny miesiąc z rzędu, w którym odnotowujemy spadek sprzedaży. W porównaniu z wrześniem br. rynek przyczep skurczył się o blisko 9 proc. – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Od stycznia do października 2014 r. zarejestrowano w Polsce 5140 nowych przyczep rolniczych, a więc o 32 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Należy jednak pamiętać, że ogromny udział w ubiegłorocznym wyniku, ma czerwcowa eksplozja sprzedaży związana ze zmianami prawa w zakresie rejestracji przyczep typu SAM. Wbrew pozorom, sytuacja na rynku przyczep nie jest najgorsza. W porównaniu z październikiem 2013 r. liczba rejestracji jest obecnie o 27 proc. wyższa. Niemal wszyscy producenci z pierwszej dziesiątki sprzedali więcej przyczep niż przed rokiem. Biorąc pod uwagę obecny sezon, a więc ostatnie miesiące roku, w których rolnicy z reguły nie doposażają swoich gospodarstw, wynik ten uznać należy za dobry prognostyk na przyszłość – mówi Mariusz Chrobot, z firmy Martin & Jacob.
Niezmiennie pierwszy
Liderem rynku pozostaje Pronar, który w październiku zarejestrował 118 nowych przyczep, a więc o 16 proc. więcej niż przed rokiem. W porównaniu z wrześniem producent z Narwi wypuścił na rynek o 28 sztuk mniej. Podobnie jak przed dwunastoma miesiącami na drugim miejscu uplasował się Metal-Fach. W tym miesiącu 59 nabywców zdecydowało się na zakup przyczep tego producenta. Metal-Fach to jedyna firma z pierwszej dziesiątki, która w porównaniu z ubiegłym rokiem, odnotowała spadek sprzedaży (o blisko 8 proc.). Po chwilowej nieobecności, na podium powrócił Metaltech. W październiku br. producent z Mirosławca zarejestrował 52 nowe przyczepy, czyli o 73 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Firma Zasław, która we wrześniu szturmem wkroczyła na podium, w październiku z wynikiem 29 sprzedanych sztuk, musiała się zadowolić czwartym miejscem.
Najlepsza Wielkopolska
W październiku udało się utrzymać układ sił ukształtowany przed miesiącem. Liderem wśród regionów pozostaje Wielkopolska, w której zarejestrowano 65 przyczep, czyli o 81 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce i 46 nowych przyczep na drogach to wynik województwa mazowieckiego. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2013, Mazowieckie odnotowało spadek sprzedaży o blisko 18 proc. W tym miesiącu najniższy stopień podium podzieliły między sobą aż dwa regiony. Województwa łódzkie i lubelskie z wynikiem 42 rejestracji zajęły ex aequo trzecie miejsce.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w październiku 2014 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych w październiku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [Paz14-Paz13] |
PRONAR |
118 |
31,13% |
15,69% |
METAL-FACH |
59 |
15,57% |
-7,81% |
METALTECH |
52 |
13,72% |
73,33% |
ZASŁAW |
29 |
7,65% |
141,67% |
WIELTON |
28 |
7,39% |
100,00% |
MEPROZET |
13 |
3,43% |
18,18% |
AGROMET PILMET |
10 |
2,64% |
25,00% |
URSUS |
10 |
2,64% |
150,00% |
MAR-POL |
8 |
2,11% |
700,00% |
PPHU WODZINSKI |
7 |
1,85% |
40,00% |
POZOSTAŁE |
45 |
11,87% |
-6,25% |
|
379 |
100,00% |
26,76% |
źródło: AgriTrac 2005-2014
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do października 2014 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2013 r. [narastająco od początku r.] |
PRONAR |
1775 |
34,53% |
4,35% |
METAL-FACH |
742 |
14,44% |
8,01% |
METALTECH |
678 |
13,19% |
14,72% |
WIELTON |
465 |
9,05% |
15,10% |
ZASŁAW |
429 |
8,35% |
-4,88% |
AGROMET PILMET |
156 |
3,04% |
-27,10% |
URSUS |
116 |
2,26% |
100,00% |
MEPROZET |
79 |
1,54% |
-31,30% |
AUTO-TECH |
70 |
1,36% |
-1,41% |
MAR-POL |
70 |
1,36% |
66,67% |
POZOSTAŁE |
560 |
10,89% |
-82,52% |
|
5140 |
100,00% |
-31,80% |
źródło: AgriTrac 2005-2014
źródło: Martin&Jacob