Ubiegły rok zamknął się z wynikiem rejestracji przyczep rolniczych na poziomie 8054 sztuk. To teoretycznie 48 sztuk więcej niż przed rokiem, jednak aby móc realnie ocenić stan sprzedaży, należy nieco bardziej przyjrzeć się sytuacji na rynku. Tylko do lipca rolnicy mieli możliwość rejestracji przyczep pochodzących z produkcji własnej. Informacja o zmianie przepisów w ustawie dotyczącej rejestracji wywołała lawinową legalizację przyczep produkcji własnej. W grudniu było to 2557 sztuk (o prawie 95 proc. więcej niż w roku 2012), przy czym w drugiej połowie roku sprzedaż zdecydowanie wyhamowała. Dlatego też najlepszym miesiącem był czerwiec, kiedy zarejestrowano łącznie 2122 przyczep, z czego aż 1504 z produkcji własnej. Najgorzej było w listopadzie – 228 przyczep co stanowi spadek o 47 proc. w porównaniu z rokiem 2012.
Sprzedaż przyczep rolniczych w mijającym 2013 roku możemy podzielić na dwa okresy. Pierwszy, do końca czerwca, kiedy to weszły normy związane z homologacjami. W tym czasie rolnicy głównie wykorzystali możliwość zakupu i rejestrację przyczep produkcji własnej, które bardzo często były używanymi, wyremontowanymi przyczepami. W drugim systematycznie z miesiąca na miesiąc wyniki sprzedażowe były coraz gorsze. Spowodowała to głównie sytuacja z pierwszego półrocza, gdzie część klientów nastawionych na zakup nowej przyczepy wybrała możliwość skorzystania z tańszego rozwiązania jakim były przyczepy tzw. „samoróbki”. Czynnikiem determinującym była oczywiście cena. Dodatkowo okres zimowy nie sprzyja zakupom nowych przyczep, które głównie wykorzystuje się w okresie żniw – mówi Mariusz Chrobot, dyrektor projektu AgriTrac w fimie Martin&Jacob.
Niepokonany PRONAR
Liderem rynku niezmiennie pozostaje PRONAR, który jako jedyny poprawił ubiegłoroczny wynik sprzedaży – 1899 sztuk sprzedanych przez cały 2013 rok. Pod tym względem producent zdeklasował rywali i był najlepszy w każdym miesiącu roku. Wyjątkowo owocny dla firmy okazał się lipiec – 328 rejestracji. Pomimo dużych spadków na drugim stopniu podium utrzymał się METAL-FACH – 781 sprzedanych przyczep (34 proc. mniej niż przed rokiem). Trzecia lokata dla mirosławieckiego METALTECHU (624 rejestracje od stycznia do grudnia, blisko 30 proc. spadek).
Zmiana lidera w województwach
Kto spodziewał się, że na pierwszym miejscu zestawienia zobaczy województwo mazowieckie, tego spotkało zaskoczenie. Lider sprzed roku został pokonany przez województwo wielkopolskie, w którym przez dwanaście miesięcy dokonano 1039 rejestracji (ponad 18 proc więcej niż przed rokiem). Województwo mazowieckie musiało zadowolić się drugi miejscem – przez cały rok odnotowano 1018 sztuk (ponad 14 proc. mniej niż rok temu). Trzecie miejsce należy do województwa kujawsko-pomorskiego. Tam zakupiono 740 przyczep rolniczych (niemal 40 proc. wzrost do 2012). Największe spadki zanotowano w województwie lubelskim – ponad 40 proc. (644 sztuki w całym 2013).
12T na celowniku
W tym roku dwa pierwsze miejsca w kategorii ładowności wyglądały dokładnie tak samo jak przed rokiem. Króluje 10000-12999 kg, na którą zdecydowało się 1871 kupujących. Druga najczęściej wybierana ładowność – 6000-6999 kg została zarejestrowana w ilości 1412 sztuk w całym 2013, odnotowując jednak największy spadek w tabeli – blisko 19 proc. w porównaniu do 2012. Trzecie miejsce przypadło przyczepom o ładowności w zakresie 8000-8999 kg (1081 sztuk w 2013). Warty zauważenia jest ogromny wzrost zainteresowania przyczepami o ładowności 4000-4999 kg. Kupiło ją 739 rolników, czyli o 56 proc. więcej niż w roku 2012.
PRONAR najczęściej wybierany
Najpopularniejszy wśród rejestrowanych nowych przyczep był model PRONAR T653/2 (6000-6999 kg), który w całym 2013 sprzedał się w ilości 408 sztuk (spadek o 13 proc. w porównaniu do 2012). Za nim znalazł się METAL-FACH T710/1 (również 6000-6999 kg), któremu tak wysokie miejsce dała ilość 245 sprzedanych przyczep. Ten model zanotował także duży spadek, prawie 46 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Podium zamyka METALTECH DB 12000 (10000-12999 kg), który to model wybrało 166 kupujących (8 proc. spadek), który pokonał model PRONAR T672 zaledwie jedną sztuką. W roku 2013 najbardziej wzrosła ilość rejestracji przyczep PRONAR PT612 (przyczepy o szerokości paletowej) – 110 sztuk w całym roku i niemal 358 proc. wzrost oraz PRONAR T680 – 119 sprzedanych przyczep od stycznia do grudnia co oznacza wzrost słupka sprzedaży o rekordowe 376 proc.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w grudniu 2013 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych w grudniu |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [Gru13-Gru12] |
PRONAR |
109 |
37,72% |
-10,66% |
METAL-FACH |
51 |
17,65% |
-19,05% |
METALTECH |
19 |
6,57% |
-62,75% |
WIELTON |
17 |
5,88% |
-37,04% |
ZASŁAW |
17 |
5,88% |
-37,04% |
POMOT |
13 |
4,50% |
85,71% |
MEPROZET |
10 |
3,46% |
11,11% |
AGROMET PILMET |
6 |
2,08% |
-62,50% |
CYNKOMET |
6 |
2,08% |
-50,00% |
FLIEGL |
5 |
1,73% |
66,67% |
POZOSTAŁE |
36 |
12,46% |
-77,78% |
|
289 |
100,00% |
-42,08% |
źródło: AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2013 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [narastająco od początku r.] |
PRODUKCJA WŁASNA |
2557 |
31,75% |
94,89% |
PRONAR |
1899 |
23,58% |
7,59% |
METAL-FACH |
781 |
9,70% |
-34,26% |
METALTECH |
624 |
7,75% |
-29,41% |
ZASŁAW |
476 |
5,91% |
-9,16% |
WIELTON |
437 |
5,43% |
-38,19% |
AGROMET PILMET |
226 |
2,81% |
-31,72% |
MEPROZET |
138 |
1,71% |
-4,17% |
POMOT |
104 |
1,29% |
-30,20% |
JOSKIN |
87 |
1,08% |
-29,27% |
POZOSTAŁE |
725 |
9,00% |
-17,52% |
|
8054 |
100,00% |
0,60% |
źródło: AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK
źródło: Martin&Jacob