25 lat temu firma CLAAS zaprezentowała model LEXION 480. Był to wówczas nie tylko najmocniejszy na świecie kombajn zbożowy, lecz także zupełnie nowatorska koncepcja młócenia z tradycyjnie niezrównaną wydajnością we wszystkich warunkach pracy.
Opatentowany system APS Hybrid, będący połączeniem zespołu młócącego APS i układu oddzielania resztek ziarna ROTO PLUS, na targach Agritechnica 1995 był światową nowością i od tamtej pory w kwestii przepustowości, jakości ziarna oraz przydatności do zbioru wielu rodzajów upraw wyznaczał standardy dla wysokowydajnych kombajnów zbożowych na całym świecie. W porównaniu z zespołem młócącym APS kombajnów z wytrząsaczami MEGA średnica bębna młócącego została zwiększona z 450 mm do 600 mm, a szerokość kanału z 1580 mm do 1700 mm. Do łagodnego oddzielania resztek ziarna zastosowano dwa cicho pracujące rotory osiowe. W pierwszej serii LEXION 480 pozwoliło to na uzyskanie przepustowości ziarna w omłocie zboża na poziomie ponad 35 t/h, a z dostarczanymi od 1996 r. dłuższymi rotorami nawet powyżej 40 t/h. Pionierskim rozwiązaniem były także aktywne rozdzielacze wahadłowe, które mogły rozdzielać słomę na całą szerokość cięcia przyrządu żniwnego, oraz nowoczesna kabina VISTA CAB z ekranem CEBIS.
W 1998 r. LEXION 480 stał się z kolei pierwszym dużym kombajnem zbożowym z przystosowanym do produkcji na dużą skalę podwoziem na gąsienicach gumowych na przedniej osi – TERRA TRAC. W obliczu coraz szerszych i cięższych przyrządów żniwnych podwozie to doskonale spełniło wymagania dotyczące ochrony gleby. Ponadto szerokość transportowa nadal mieściła się w granicach 3,5 m. Od 2011 r. podczas jazdy na gąsienicach można było osiągnąć prędkość transportową nawet 40 km/h – w tamtym czasie był to rekord! Już w 2002 r. z taśmy produkcyjnej zjechał 10-tysięczny LEXION – model 480 z wyposażeniem TERRA TRAC i specjalnym malowaniem w kolorze srebrnym. Zaledwie 3 lata później seria LEXION 600 przełamała barierę 60 t/h przepustowości ziarna w pszenicy. Niezbitym dowodem nowego wymiaru wydajności stał się oficjalny rekord Guinnessa w 2008 r. – nigdy wcześniej nikomu nie udało się zebrać 532 t pszenicy w ciągu 8 godzin przy użyciu tylko jednego kombajnu. Natomiast w 2011 r. LEXION 770 TERRA TRAC na polu w Wielkiej Brytanii pobił ten rekord – w ciągu 8 godzin zmłócił niewiarygodne 675 t pszenicy.
Krok w nowy wymiar
W 2019 r. za sprawą czterech nowych serii LEXION firma CLAAS zaprezentowała drugą, nowo opracowaną generację udanych dużych kombajnów zbożowych o większej mocy, przepustowości, inteligencji i jeszcze wyższym komforcie, a także największy na rynku zbiornik ziarna1 o pojemności 18 tysięcy litrów i imponującej wydajności wyładunku do 180 l/s. Nowe kombajny LEXION, w tym dwie serie z systemem omłotu i oddzielania APS SYNFLOW HYBRID, dzięki najnowocześniejszym silnikom MAN i Mercedes-Benz wyznaczyły standardy również w zakresie oszczędności paliwa. Nieocenione zasługi w tej kwestii miał czołowy do dzisiaj system optymalizacji maszyny CEMOS, który jako samouczący się układ stale udoskonala takie obszary, jak: omłot, czyszczenie, oddzielanie finalne i obciążenie silnika.
Topowy model LEXION 8900 o mocy maksymalnej 790 KM jest tak silny, że na rynkach o stosunkowo niskich plonach i małych ilościach słomy, na przykład w Ameryce Północnej, nie da się w pełni wykorzystać jego możliwości. Latem 2020 r. obecny okręt flagowy z Harsewinkel, LEXION 8900 TERRA TRAC, w rzeczywistych warunkach na polu w Wielkiej Brytanii zbiera momentami pszenicę z wydajnością powyżej 100 t/h, średnio ponad 70 t/h, przy stratach ziarna poniżej 1%. Wyraźnie widać przy tym mocną stronę technologii hybrydowej: krzywa przepustowości nawet późnym wieczorem i w nocy przy rosnącej wilgotności słomy i ziarna niemal nie ulega wypłaszczeniu. Poza doskonałą przydatnością LEXION APS SYNFLOW HYBRID do zbioru wielu różnych upraw to właśnie tę cechę w szczególności doceniają rolnicy i przedsiębiorcy świadczący usługi rolnicze. – Dzięki całej gamie pozytywnych cech z pewnością również w przyszłości CLAAS w wyższych klasach mocy będzie polegał na systemie APS SYNFLOW HYBRID – wyjaśnia Jan-Hendrik Mohr, który w kierownictwie koncernu CLAAS jest odpowiedzialny za Dział Zbioru Zbóż. – W ten sposób klasa premium wśród modeli LEXION jest przygotowana na różnorodne globalne wymagania lepiej niż jakikolwiek inny kombajn zbożowy. Zadowoleni i tym samym lojalni klienci na całym świecie są tego najlepszym dowodem. Presja czasu i kosztów oraz wymagania dotyczące komfortu stale jednak rosną, co dla naszych inżynierów stanowi codzienną motywację do dalszego rozwijania kombajnów CLAAS.
W ostatnich latach firma CLAAS rozszerzyła hybrydową technologię omłotu także na średnie zakresy mocy. Od 2009 r. zespół młócący APS w połączeniu z pojedynczym rotorem jest dostępny również dla kombajnów TUCANO HYBRID. Od tego roku z taśmy montażowej w Chinach zjeżdża soczyście zielony kombajn hybrydowy: DOMINATOR 370 – najmłodsze dziecko w lidze hybrydowej CLAAS.
Na marginesie: aktualny rekord w młóceniu kukurydzy na ziarno został ustanowiony na początku listopada w USA przy użyciu kombajnu CLAAS LEXION 8600 TERRA TRAC. Ze specjalistą ds. produktu LEXION – Wesem Wortmannem – za kierownicą hybrydowa maszyna klasy 8 w ciągu 8 godzin zebrała 2041 t (57 926 dry bushels), czyli średnio ponad 250 t/h. Tym samym LEXION 8600 pobił dotychczasowy rekord modelu LEXION 760 TT o niemal 84%! Niemniej jednak firma CLAAS jeszcze nigdy nie zadowoliła się samymi rekordami – rozwój trwa dalej…
źródło: CLAAS
1 Wyposażenie specjalne za dopłatą w modelu LEXION 8900.