Sercem ciągników T183 i T203 Direct oraz T183 i T213 Versu jest silnik AGCO Sisu Power SCR o pojemności 7,4 litra. Wprowadzenie technologii SCR pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa o 5 – 10% w porównaniu z takim samym silnikiem bez SCR. Układ SCR obniża też temperaturę pracy silnika i zmniejsza stopień zanieczyszczenia oleju. Emisja cząstek stałych przez silnik z SCR wynosi teraz zaledwie 3% emisji sprzed wprowadzenia nowych przepisów, a emisja dwutlenku azotu zaledwie 20%. Zastosowanie układu SCR oznacza nie tylko oszczędność paliwa, ale również chroni środowisko.
Firma Valtra ma już kilka lat doświadczeń z technologią SCR. Wprowadzone w 2008 r. ciągniki Valtra Serii S były pierwszymi ciągnikami rolniczymi, w których wykorzystano SCR. Technika wtryskiwania roztworu mocznika AdBlue do katalizatora w celu zmniejszania emisji jest dobrze znana i stosowana od wielu lat w samochodach. Obsługa silnika z SCR jest bardzo prosta – działaniem układu w całości steruje elektronika, a operator musi tylko pamiętać o uzupełnianiu płynu w zbiorniku AdBlue, co nie jest bardziej kłopotliwe niż tankowanie paliwa czy uzupełnianie płynu do spryskiwaczy. Silniki spełniające wymagania normy emisji spalin stopnia 3B zużywają roztwór AdBlue w objętości odpowiadającej 3–5% zużycia paliwa.
Nowe silniki dają nieco większą moc i znacznie większy moment obrotowy, a obroty znamionowe obniżono do 2100 obr./min. Zwiększono też moc układu Sigma Power i zwiększenia mocy w transporcie. Seria T została poszerzona o najmocniejszy jak dotąd model T213 Versu, który ma o 15 KM więcej mocy niż poprzednie modele. W nowych modelach Versu i Direct udoskonalono charakterystyki momentu obrotowego i mocy oraz usprawniono współpracę silnika i skrzyni biegów. Dzięki nowemu oprogramowaniu ciągniki z przekładnią bezstopniową (Direct) lub przekładnią PowerShift (Versu) zapewniają optymalne osiągi w każdych warunkach, dopasowane do wymagań operatora.
Poza udoskonaleniami układu napędowego w Serii T wprowadzono też wiele innych nowości. Opatentowany podłokietnik Valtra ARM wyposażono w kolorowy wyświetlacz z osobnymi ustawieniami do pracy w dzień i w nocy. Dźwignia wielofunkcyjna na podłokietniku może służyć do obsługi hydrauliki przedniej, tylnej lub obu. Ustawienia systemu zarządzania na uwrociach i tempomatu można teraz modyfikować z większą precyzją, również podczas postoju. Na nowym podłokietniku umieszczono też klawiszowe włączniki wału odbioru mocy i napędu na cztery koła.
Nowe ciągniki Serii T są dostępne w wersji z montowanym fabrycznie systemem gotowości do instalacji autopilota lub z zamontowanym Systemem 150 – zaawansowanym autopilotem wykorzystującym geolokalizację satelitarną do sterowania ciągnikiem z dokładnością do kilku centymetrów. Jako opcja wyposażenia fabrycznego jest też dostępny system nawigacji satelitarnej AGCOMMAND, który umożliwia kontrolowanie lokalizacji traktora, wykonywanych zadań, wydajności pracy i potrzeb serwisowania z dowolnego komputera podłączonego do Internetu.
{gallery}Valtra T{/gallery}
Standard |
Moc dodatkowa |
|
|
Maks. kW/KM/Nm |
Maks. kW/KM/Nm |
Direct |
|
|
T183 |
138/188/770 |
148/202/820 |
T203 |
150/204/800 |
158/215/850 |
|
|
|
Versu |
|
|
T183 |
138/188/770 |
148/202/820 |
T213 |
158/215/850 |
166/225/900 |
źródło: www.valtra.pl