W fabryce UNIA położonej w Brzegu taśmę produkcyjną opuścił 1000 egzemplarz modelu opryskiwacza EUROPA. W swojej 19-letniej historii opryskiwacz polowy EUROPA stał się produktem flagowym służącym do ochrony roślin marki UNIA – producenta maszyn rolniczych działającego na arenie międzynarodowej.
EUROPA numer 1
Pierwszy sztuka opryskiwacza EUROPA miała swoją premierę na poznańskich targach POLAGRA w 1999 roku gdzie otrzymała złoty medal wystawy. Był to model 2521 wyprodukowany jeszcze w fabryce PILMET’u we Wrocławiu. Pierwsza sztuka została sprzedana w roku 2000. Do seryjnej produkcji maszyna weszła w 2004 roku. Były to modele o pojemności 2500 i 3000 litrów i szerokości belki 18, 20, 21 i 24 metry. Opryskiwacz w standardzie wyposażony był w komputer włoskiego dostawcy ARAG, który automatycznie utrzymywał zadaną dawkę oprysku l/ha niezależnie od prędkości jazdy. Oprócz sterowania przepływem cieczy komputer umożliwiał szybką zmianę parametrów oprysku, sumował opryskany areał. Na wyświetlaczu można było kontrolować prędkość jazdy, dawkę oraz ilość włączonych sekcji. Belka polowa była w pełni sterowana hydraulicznie z kabiny ciągnika, opierała się na stabilizacji trapezowej z możliwością jej wychylenia na skłonach. Na belce polowej zamontowany był układ cieczowy z rurek kwasoodpornych zakończony głowicami 4-pozycyjnymi. Cały układ cieczowy zasilany był przez pompę o wydajności 260 l/min. Zbiornik główny wykonany był z polietylenu. Standardowo na wyposażeniu był także zbiornik na czystą wodę do płukania całego układu.
EUROPA II
W roku 2006 wrocławska fabryka PILMET została włączona do grupy kapitałowej UNIA. W roku 2008 pojawiła się druga generacja opryskiwaczy – EUROPA II. W stosunku do poprzedniego modelu został wprowadzony opryskiwacz o pojemności 4000 litrów. Zbiornik został wykonany z poliestru odpornego na działanie promieni UV. Sterowanie opryskiwaczem odbywało się za pomocą włoskiego terminala firmy ARAG. Został zmieniony system stabilizacji belki. Trapez został zmieniony na wahadło. Belka polowa została przekonstruowana, dodano szerokości 27 i 28 metrów. Maksymalna wysokość podnoszenia belki została zwiększona do 2,3 metra. Do opcji dodatkowych dodano szereg udogodnień poprawiających wydajność i komfort pracy między innymi belką składaną niezależnie do łatwego omijania przeszkód na polu. Oś jezdną rozbudowano o pneumatyczną amortyzację osi poprawiającą komfort i znacząco przedłużającą trwałość maszyny.
Kolej na ISOBUS
Wraz rozpoczęciem współpracy z firmą Muller Elektronik w opryskiwaczach EUROPA II zastosowano technologię ISOBUS. System ISOBUS umożliwia obsługę różnych maszyn z wykorzystaniem wyświetlacza jednej konsoli. W tym przypadku nie ma potrzeby montowania kolejnych terminali w kabinie ciągnika, nie ma zbędnego okablowania i dodatkowych wyświetlaczy ograniczających pole widzenia operatora z kabiny ciągnika. Wszystko to niewątpliwie wpływa na komfort pracy i efekt ekonomiczny. W ofercie pojawiły się nowe terminale z kolorowym wyświetlaczem UTS (UNIA TERMINAL SYSTEM). Nowy terminal dał możliwość zastosowania szeregu nowych rozwiązań między innymi automatycznego dyszla skrętnego czy systemu DYSTANS CONTROL który automatycznie za pośrednictwem dwóch czujników ultradźwiękowych utrzymuje zadaną wysokość belkę względem gruntu lub uprawy. W 2014 roku na opryskiwaczach EUROPA swoją premierę miał system EDS, który na podstawie sygnału GPS potrafi w odpowiednim momencie włączyć lub wyłączyć pojedynczy rozpylacz, dzięki czemu można uzyskać wyższą dokładność oprysku i oszczędności, gdzie nakładki i omijaki ograniczone są do minimum.
Nadeszła nowa era
W roku 2011 w ofercie opryskiwaczy pojawił się nowy model. Była to EUROPA PREMIUM obejmująca dwa modele, 4200 i 5800 litrów pojemności zbiornika głównego. Zbiornik zaprojektowany i posadowiony jest tak, aby zapewnić niski środek ciężkości całej maszyny. Charakterystyczne dla opryskiwacza EUROPA PREMIUM jest boczne umiejscowienie zbiorników na czystą wodę. Szerokość belek polowych rozpoczyna się od 24, a kończy na 36 metrach. Największy opryskiwacz UNIA standardowo wyposażony jest w oś hamowaną i amortyzowaną pneumatycznie. Na życzenie klienta dostępna jest wersja z kołami skrętnymi na zwrotnicach z systemem automatycznego kopiowania śladów ciągnika za pomocą żyroskopu. Wszystkimi funkcjami oprysku, hydrauliki belki i skrętem osi steruje terminal UTS.
EUROPA XL
Trzecią generacją opryskiwaczy EUROPA jest model EUROPA XL ,którego pierwszy prototyp powstał w 2014 roku. Po rocznych testach powstała obecna wersja opryskiwacza, charakteryzująca się najniższą wysokością przejazdową w swojej klasie. W stosunku do poprzednich modeli został przebudowany układ równoległoboku. W modelu XL belka wynoszona jest za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych. Od podstaw została skonstruowana całkowicie nowa belka polowa o trapezowym przekroju budowy składająca się z dwóch giętych płaskowników połączonych podwójną kratownicą. Belka w zależności od szerokości roboczej składa się na dwa lub trzy razy z możliwością redukcji szerokości. Jest to duża zaleta i udogodnienie dla rolników posiadające pola o rożnych szerokościach. Dzięki nowej konstrukcji belki udało się osiągnąć 30 metrów szerokości roboczej. W dobie ochrony środowiska w opryskiwaczach EUROPA zastosowano proekologiczne rozwiązania takie jak dysze krańcowe zawężające kont oprysku skrajnej dyszy. Taki mechanizm stosuje się podczas oprysku w granicach stref buforowych czy zbiorników wodnych. W opryskiwaczach EUROPA istnieje możliwość zastosowania cyrkulacji cieczy sterowanej pneumatycznie. Jest to rozwiązanie eliminujące tworzenie się osadu wewnątrz rurek układu cieczowego. Użytkownik od razu po włączeniu oprysku, ma pełne, równomierne ciśnienie na całej szerokości roboczej belki.
W roku 2017 została zmieniona kolorystyka opryskiwacza. Jest to swoisty powrót do tradycji wrocławskiej fabryki ze współczesnym połączeniem z grupą UNIA. W przyszłym roku marka UNIA będzie obchodzić 20-lecie modelu EUROPA, a więc ciąg dalszy nastąpi …
źródło: UNIA