T133 Dual Fuel jest napędzany biogazem i olejem napędowym. W trybie zasilania biogazem około 83 % mocy jest wytwarzanych przez biogaz, a 17 procent przez olej napędowy lub biopaliwo. Do rozpoczęcia spalania biogazu wymagany jest wtrysk do cylindrów niewielkiej ilości oleju napędowego. W trybie zasilania olejem napędowym silnik pracuje tak jak tradycyjny silnik wysokoprężny. Jako paliwo można zastosować również gaz ziemny. Silnik na podwójne paliwo jest nie tylko bardziej elastyczny, niż silniki napędzane samym gazem, ale również znacznie bardziej wydajny.
Układ SCR wtryskuje płyn AdBlue do spalin, redukując w ten sposób emisję do poziomu określonego w najnowszej normie Tier 3b. Jako pionier w zastosowaniu biopaliw firma Valtra pracuje nad rozwojem technologii Dual Fuel oraz SCR, co pozwoli spełnić jeszcze ostrzejsze, obowiązujące w przyszłości standardy.
Zasilane biogazem ciągniki Valtra T133 i N111 są podobne do tradycyjnych ciągników pod względem parametrów, wyposażenia i wydajności. Koszt paliwa w ciągnikach na biogaz jest o około 10 do 40 procent niższy niż w przypadku standardowych ciągników. Ciągniki Valtra Dual Fuel zasilane olejem napędowym i biogazem są napędzane wyłącznie odnawialnymi źródłami energii.
Zbiorniki na gaz umieszczono w bezpiecznym miejscu w ramie ciągnika. Mogą one pomieścić 170 litrów gazu przy ciśnieniu wynoszącym 200 bar. Taka ilość odpowiada około 30 litrom oleju napędowego i wystarcza na od 3 do 5 godzin pracy. W razie potrzeby można również z łatwością zamontować dodatkowe zbiorniki na paliwo. Ciągniki te mieszczą również 165 litrów oleju napędowego oraz 27 litrów płynu AdBlue, tak jak w przypadku standardowych modeli.
Valtra T133 SCR Dual Fuel |
Olej napędowy |
Biogaz |
Moc maksymalna, kW/obr./min | 104/2000 | 104/2000 |
Moc zwiększona |
112/2000 |
112/2000 |
Maks. moment obrotowy, Nm/obr./min |
580/1500 |
580/1500 |
Moment zwiększony |
630/1500 |
630/1500 |
Proporcje olej napędowy /gaz |
100%/0% |
17%/83% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
źródło: www.valtra.pl