Firma Valtra Grupy AGCO i AGCO SISU POWER, fabryka innowacyjnych silników firmy AGCO opracowała ciągnik zapędzany biogazem i obecnie przeprowadza jego próby w Szwecji. Bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w oryginalnym silniku Diesla, 70 do 80 % energii pochodzi z biogazu. Silnik na podwójne paliwo pracuje podobnie jak silnik Diesla. Gaz wtryskiwany jest razem z powietrzem wlotowym, a spalanie następuje w chwili wtrysku do cylindra niewielkiej ilości oleju napędowego. W przypadku braku biogazu silnik może pracować na samym oleju napędowym.
Ciągnik Valtra N101 ma moc 110 KM, wyposażony jest w ładowacz czołowy, przedni TUZ i przedni WOM. Ciągnik ten przeznaczony jest do wszelkich prac rolniczych w gospodarstwach, przedsiębiorstwach komunalnych i dla usługodawców, którzy mają możliwość tankowania biogazu podczas wykonywania prac. Butle z biogazem zamontowane są w bezpiecznym miejscu, po prawej stronie podwozia, a cała instalacja wykonana jest zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi pojazdów mechanicznych. Pojemność butli na biogaz w pierwszym modelu testowym wynosi 170 l, co przy ciśnieniu 200 bar odpowiada około 30 litrom oleju napędowego. W typowych zastosowaniach wystarcza to na 3 do 4 godzin pracy.
Jari Rautjärvi, Dyrektor zarządzający Valtra wyjaśnia, że „w ciągniku Valtra na biogaz zastosowano najnowszą technologię zgodną z aktualnym stanem wiedzy w tym zakresie. Zarówno silnik Diesla jak i system wtrysku gazu posiadają swój własny elektronicznie sterowany system bezpośredniego wtrysku paliwa, który zapewnia optymalizację składu mieszanki biogazu i oleju napędowego”.
Prezentowany ciągnik wykonany został przez firmę Valtra przy współpracy z Afcon Oy, Alt-Control Oy, RAP Clean Air Systems, Turku University of Applied Sciences oraz Ecocat Group. Siostrzana spółka firmy Valtra AGCO SISU POWER Genpowex była również zaangażowana w ten projekt i pomagała przy opracowaniu generatora na podwójne paliwo, który prezentowany będzie również na wystawie rolniczej Borgeby Fältdagar. Partnerami Valtry w tym projekcie od początku były firmy Biogas Syd oraz Lantmannen Maskin. Ciągnik poddany zostanie dalszym próbom w Skåne, a silnik na podwójne paliwo będzie dalej opracowywany i doskonalony w pracowni silników.
Pan Richenhagen mówi dalej, że „ innowacyjna technologia AGCO przynosi także korzyści dla środowiska naturalnego. Nasze wiodące technologie transmisji napędu oraz silników zmniejszają emisję spalin oraz hałasu, poprawiając jednocześnie efektywność spalania paliwa. Ciągnik nowego pomysłu jest świetnym przykładem pokazującym, jak można wykorzystywać paliwa ulegające biodegradacji i olej napędowy w realnych zastosowaniach na świecie”.
Więcej informacji na: www.valtra.pl
Informacja i foto: www.valtra.pl, AGCO