Przez wiele lat Valtra oferowała szereg ciągników o przegubowej konstrukcji. Najbardziej znane z nich to Terra, seria X, F-line i seria XM. Przegubowy system kierowania jest ponownie dostępny jako opcja w studiu Valtra Unlimited w modelach Direct serii N.
Najnowsze rozwiązanie łączy przegubowy system kierowania ze skrętnymi kołami przednimi, co sprawia, że ciągnik staje się wyjątkowo zwrotny. Może nawet być w pewnym zakresie prac prowadzony „psim chodem”, co zmniejsza ugniatanie gleby podczas wykonywania prac polowych oraz umożliwia odśnieżanie lub zamiatanie dróg bezpiecznie wzdłuż pobocza. Przegubowy system kierowania i skręt przednich kół są zautomatyzowane w taki sposób, że zakres ruchu przegubowego systemu kierowania zmniejsza się wraz ze wzrostem prędkości. Przy dużych prędkościach ciągnik jest kierowany normalnie za pomocą przednich kół. Operator może wyregulować przełożenie przegubowego systemu kierowania względem skrętu kół przednich zależnie od warunków pracy.
System ten jest dostępny jako opcjonalne rozwiązanie w modelach z przekładnią Direct: N123, N143 i N163. Ciągniki N163 Direct wyposażone w przekładnię bezstopniową mają potężny układ hydrauliczny o wydatku 160 l/min, usztywnienie wychylenia przedniej osi i dysponują mocą 171 KM w trybie transportowym i pracach z WOM oraz prędkością jazdy maksymalnie 42 km/h przy zredukowanych obrotach silnika – Ecospeed. Ciągniki mogą być wyposażone w standardowe ładowacze czołowe Valtra lub w wersji wzmocnionej. Ciągnik N163 Direct o konstrukcji przegubowej jest dłuższy o 60 cm i cięższy o 300 kg od modeli w wersji standardowej. Rozkład masy wynosi 45 procent na oś przednią i 55 procent na oś tylną.
Do ciągników z przegubowym systemem kierowania są dostępne te same opcjonalne elementy co do innych ciągników Valtra, w tym stalowy zbiornik paliwa do prac leśnych i kabina SVC o zwiększonym polu widzenia do zastosowań komunalnych.
Opcja przegubowej konstrukcji ciągnika z automatyką systemu kierowania została opracowana wspólnie z partnerami Valtry, firmami Afcon Oy i LH Lift Oy.
Wcześniejsze badania wskazują, że ciągniki przegubowe mogą wykonywać zadania ładowaczem czołowym o 35-40 procent szybciej niż ciągniki standardowe. Szybkość została zwiększona zarówno poprzez lepszą zwrotność.
Przegubowy model N163 Direct będzie testowany zimą i wiosną 2014 roku. Seryjna produkcja będzie wprowadzana stopniowo w studiu Valtra Unlimited z końcem roku 2014.
źródło: Valtra