Valtra wprowadza na rynek czwartą generację ciągników serii N. Czterocylindrowa seria N oferuje obecnie wiele tych samych rozwiązań cenionych przez klientów, które można było znaleźć u jej starszego brata, sześciocylindrowej serii T, która zaprezentowała swoją czwartą generację rok temu. Nowa seria T odniosła ogromny sukces, a teraz ta sama udana koncepcja jest wprowadzana w mniejszej klasie ciągników, która w swej kompaktowej konstrukcji skupia więcej funkcji niż wcześniej.
Sercem ciągnika nowej serii N jest silnik AGCO Power spełniający wymogi normy Tier4 Final, który dostarcza do 185 KM i 730 Nm momentu obrotowego. Valtra jest pionierem w produkcji czterocylindrowych ciągników wysokiej mocy. Od 1969 roku, kiedy to wprowadzono model Valmet 1100, z czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem o imponującej mocy 115 koni mechanicznych, Valtra wyprodukowała jedne z najpotężniejszych ciągników czterocylindrowych na świecie – ciągniki z serii M i N.
Nowa kabina zapewnia optymalny komfort w każdych warunkach pracy
Nowa kabina zastosowana w serii N czwartej generacji, jest podobna do kabiny z nowej serii T. Kabina zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach (posiada do 6,5 m2 powierzchni przeszklonej) i jest przy tym zaskakująco cicha (<70 dB). Może ona zostać kompleksowo wyposażona, na przykład w stereo wysokiej klasy połączone z głośnikiem niskotonowym (subwoofer), przednie wycieraczki o kącie pracy 270 stopni, podgrzewanie przedniej i tylnej szyby oraz układ jazdy tyłem TwinTrac. Klienci, którzy w dużej mierze wykorzystują w swojej pracy ładowacz czołowy mogą zamówić kabinę z dodatkowym oknem dachowym, dzięki czemu zyskają pełny widok na ładowacz nawet, gdy znajduje się w najwyższym położeniu.
Seria N jest dostępna w wersji 1-no lub 2-u drzwiowej. Nową opcją jest leśna kabina SkyView, która dzięki dużym oknom z poliwęglanu z wycieraczką, zapewnia zwiększoną widoczność do tyłu i do góry. Dodatkowe wyposażenie do pracy w lesie obejmuje wąskie błotniki i 160-litrowy stalowy zbiornik. Standardowa pojemność zbiornika paliwa wynosi 250 litrów, opcjonalnie może być to 300 litrów, natomiast pojemność zbiornika na wodny roztwór mocznika wynosi 45 litrów.
Rewolucja w PowerShift trwa
Czwarta generacja serii T rozpoczęła rewolucję w przekładniach PowerShift, umożliwiając po raz pierwszy obsługę PowerShift jak przekładni bezstopniowej. W celu zapewnienia optymalnej łatwości użytkowania, wydajności i efektywności przy wymagających zadaniach, ciągniki PowerShift posiadają także funkcję Hill-hold, opatentowany asystent układu hydraulicznego oraz system kontroli trakcji ASR.
ASR to innowacja w segmencie ciągników rolniczych. Tak jak w samochodach osobowych, system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, kiedy wystąpi poślizg i prędkość opon przekroczą ustalony poziom. Ideą, jaka stoi za systemem ASR jest pomoc operatorowi w utrzymaniu najlepszej przyczepności, uciągu i zoptymalizowanie zużycia paliwa, jednocześnie unikając uszkodzeń podłoża.
Odpowiednie przekładnie do wszystkich zadań
Możliwości wyboru układu napędowego w nowej serii N są bogatsze niż kiedykolwiek wcześniej: HiTech, Active, Versu i Direct. Pierwsze trzy są pięciostopniowymi przekładniami PowerShift, a przekładnia Direct jest przekładnią bezstopniowa. Ciągniki Active, Versu i Direct wyposażone są również w hydraulikę Load-Sensing, a klienci mogą wybierać między wydajnością pompy 115, 160 lub 200 litrów na minutę. Ciągniki HiTech są wyposażone w pompę zębatą o wydajności 73 lub 90 litrów na minutę. Hydraulika w modelach HiTech i Active jest sterowana mechanicznie, a w modelach Versu i Direct elektronicznie. Dostępnych jest do siedmiu zaworów hydraulicznych, ponadto, cztery mogą znajdować się z przodu ciągnika. Modele N104, N114 i N124 są dostępne, jako modele HiTech, natomiast N134, N154 i N174 są dostępne, jako modele HiTech, Active, Versu i Direct. Ciągniki N104, N114 i N124 mogą być wyposażone w sprzęgło hydrokinetyczne HiTrol. Dostępne są także trzy prędkości WOM, oraz prędkość obrotów zależnych WOM, która często jest niezbędna m.in. w pracach i transporcie leśnym.
Silnik Tier4 AGCO Power
AGCO Power od 2009 roku systematycznie wprowadza stosowanie tylko i wyłącznie technologii SCR, wdrażając najnowsze rozwiązania. W rezultacie uzyskano silniki o najlepszej efektywności zużycia paliwa i najlepszych osiągach na rynku. Modele N104, N114 i N1124 są wyposażone w czterocylindrowe silniki AGCO Power o pojemności 4,4 l, a modele N134, N154 i N174 o pojemności 4,9 l. System SCR dba o zmniejszenie emisji spalin bez potrzeby stosowania filtra cząstek stałych i układu recyrkulacji spalin. Zastosowanie systemu SCR obniża zużycie paliwa i wydłuża żywotność silnika.
Technologia Sigma Power Valtry dostarcza dodatkowych 10 koni mechanicznych mocy, kiedy WOM działa pod obciążeniem. W modelu N174 Simga+ system dostarcza dodatkowych 20 koni mechanicznych. Wszystkie modele posiadają również funkcję „transport boost”, która pozwala na uzyskanie dodatkowej mocy w pracach transportowych.
N114 i N154 to tradycyjne już modele Valtra EcoPower, w których operator może dowolnie
wybierać pomiędzy trybem normalnym i „Eko”. W trybie „Eko” prędkość obrotowa silnika jest zmniejszana o 10-20%, a maksymalny moment obrotowy jest osiągany przy niższej wartości obrotów. Tryb „Eko” zmniejsza zużycie paliwa do 10% w porównaniu z normalnym trybem jazdy.
Łatwość użytkowania i obsługi
Seria N czwartej generacji ma promień skrętu wynoszący zaledwie 4,5 metra przy zwiększonym rozstawie osi, do 2665 mm. Daje to wyjątkową manewrowość podczas pracy z ładowaczem czołowym przy zachowaniu niezwykłej stabilności. Prześwit wynosi aż 55 cm, co sprawia, że nowa seria N jest odpowiednia do pracy w lesie, prac z pługiem do odśnieżania i prac polowych.
Okres międzyserwisowy wynosi aż 600 godzin, co przekłada się na oszczędność pieniędzy i pozwala na nieprzerwaną pracę w sezonie. Zaplanowane przeglądy mogą być przeprowadzane szybciej niż dotychczas. W obsłudze codziennej ciągnika, operatorzy muszą wykonać jedynie pięć bardzo łatwych i prostych czynności.
Wiele nowych opcji
Seria N jest dobierana do preferencji klienta jeszcze przed uruchomieniem produkcji w fabryce Valtra w Suolahti w Finlandii. Dostępne są setki elementów wyposażenia i opcji, co daje miliony potencjalnych kombinacji. Do wyboru jest na przykład siedem wersji kolorystycznych, skrętny przedni TUZ i dodatkowe ogrzewanie. Oczywiście nowa Seria N może zostać wyposażona w zdalną telemetrię i system automatycznego prowadzenia AutoGuide 3000. Jeżeli dostępne standardowo możliwości nie będą wystarczające dla potrzeb klienta, może on wprowadzić dodatkowe elementy w studiu Valtra Unlimited, w którym nie ma prawie żadnych ograniczeń!
Modele nowej serii N
Model |
Moc standardowa |
Moc max. – “Boost” |
Wersja / Przekładnia |
|||||||
N104 |
KM |
kW |
Nm |
KM |
kW |
Nm |
HT |
Active |
Versu |
Direct |
105 |
77 |
470 |
115 |
85 |
510 |
X |
||||
N114e |
115 |
85 |
540 |
125 |
92 |
570 |
X |
|||
N124 |
125 |
92 |
550 |
135 |
99 |
580 |
X |
|||
N134 |
135 |
99 |
570 |
145 |
107 |
620 |
X |
X |
X |
X |
N154e |
155 |
114 |
660 |
165 |
121 |
700 |
X |
X |
X |
X |
N174 |
165 |
121 |
680 |
185 |
136 |
730 |
X |
X |
X |
X |
źródło: Valtra