W świecie ATV (All Terrain Vehicles) Yamaha Kodiak uznawana jest przez rolników, leśników i użytkowników przemysłowych za jeden z najsolidniejszych pojazdów ATV spośród wszystkich maszyn obecnie dostępnych na rynku. W lipcu 2015 roku Yamaha wprowadza nowy model użytkowego quada Kodiak 700, którego łatwy do opanowania charakter, znakomita ergonomia oraz wysoki komfort jazdy składają się na potencjał najbardziej wydajnego i efektywnego „konia roboczego” bez względu na miejsce i rodzaj wykonywanej pracy.
Nowy Kodiak 700 ma komfortowo niską kanapę i kompaktowe nadwozie, łatwe we wsiadaniu i zsiadaniu, umożliwiające podejmowanie najtrudniejszych zadań nawet w ekstremalnych warunkach użytkowania. Napędzany całkowicie nowym silnikiem DOHC o pojemności skokowej 708 cm3, zestrojonym pod kątem płynności rozwijanego momentu obrotowego, nowy ATV Yamahy został zaprojektowany do pracy o każdej porze dnia i nocy. Zawsze gotów do jazdy w ekstremalnym terenie, Kodiak 700 pozwala bezstresowo myśleć o kolejnym dniu pracy.
Yamaha Kodiak 700 jest w pełni przygotowany do służby w gospodarstwie rolnym, leśnictwie czy też w zastosowaniach przemysłowych. W skład jego wyposażenia wchodzi m.in. sprawdzona automatyczna skrzynia przekładniowa Yamaha Ultramatic® oraz przyjazny dla użytkownika, sterowany mechanicznie system napędu 2WD/4WD.
Z myślą o wyższym komforcie i ograniczeniu wysiłku kierowcy podczas jazdy, wersje z elektronicznym wspomaganiem kierownicy EPS oraz topowa seria limitowana EPS SE są wyposażone w elektrycznie wspomagany układ kierowniczy (EPS), przy czym EPS SE dodatkowo również w napęd Yamaha On-Command® umożliwiający wybór trybów 2WD/4WD lub 4WD z blokadą dyferencjału za pomocą dedykowanego przycisku.
Wszystkie wersje posiadają otwarty bagażnik przedni i tylny o łącznej nośności 140 kg (nie licząc ciężaru kierowcy). Kodiak 700 może ciągnąć przyczepę o masie 600 kg, również w terenie trudnodostępnym dla większości konwencjonalnych pick-upów 4×4 czy ciągników.
Stylowe nadwozie, kompaktowa konstrukcja i pełnia ergonomii
Kodiak 700 MY 2016 posiada nowe, stylowe nadwozie, wskazujące na zdecydowanie surowy i funkcjonalny charakter pojazdu, zaprojektowanego do ciężkiej pracy. Nowy przedni grill wraz z orurowaniem i płytą ozdobną ma prosty, solidny wygląd, akcentujący własności użytkowe tego roboczego ATV.
W celu zachowania zdolności manewrowej i zwrotności zostały zastosowane kompaktowe błotniki przednie i tylne. Środkowa sekcja błotników przednich daje się łatwo demontować, otwierając dostęp do akumulatora i innych komponentów elektrycznych.
W konsoli centralnej, tuż przed kanapą przewidziano obszerną zamykaną skrytkę na podręczne przedmioty kierowcy.
Pod względem ergonomii, Kodiak 700 zapewnia zrelaksowaną pozycję siedzenia zapewniającą komfort nawet podczas długotrwałej jazdy. Wygodna kanapa osadzona na wysokości 860 mm w połączeniu z wygięta, niską kierownicą zapobiega naprężaniu ramion, pleców i nóg kierowcy, a więc zjawisk wpływających na szybsze zmęczenie i mniejszą wydajność pracy prowadzącego. Kompaktowe nadwozie i niskie siodło ułatwiają ponadto wsiadanie i zsiadanie z quada, z czego będą zadowoleni użytkownicy częściej opuszczający swoją maszynę w ramach wykonywanej pracy.
Płynnie pracująca jednostka DOHC 708 cm3 o znacznej mocy
Kodiak 700 MY 2016 napędzany jest nowym, chłodzonym cieczą 4-zaworowym silnikiem DOHC o pojemności 708 cm3 i mocy zoptymalizowanej pod kątem przeznaczenia użytkowego.
Czterozaworowa głowica DOHC i wysoki stopień sprężania 10:1 DOHC pozwala wytworzyć znaczny moment obrotowy dla „konia roboczego” wypełniającego rozliczne zadania. Wiodąca w klasie moc silnika pozwala przewozić do 140 kg ładunku na obu bagażnikach i ciągnąć dodatkowe 600 kg nawet w ekstremalnym terenie – stanowiąc oczywisty wybór dla rolnictwa, leśnictwa czy zastosowań przemysłowych.
Automatyczna przekładnia Yamaha Ultramatic®
Przeznaczony do pracy w najtrudniejszych warunkach Kodiak 700 wyposażony jest w automatyczną przekładnię Yamaha Ultramatic®, zaliczaną do najlepszych konstrukcji typu CVT (bezstopniowych) w swej klasie. Skrzynia pracuje w trybach biegu wysokiego (High), niskiego (Low), wstecznego (Reverse), luzu (Neutral) oraz postojowego (Park), wybieranych selektorem w stylu samochodowego, wykorzystując pas klinowy. Niezawodność i stabilność działania zapewnia jej zintegrowany wentylator chłodzenia.
W przeciwieństwie do innych systemów CVT, w których występuje zjawisko „wolnego koła” po zwolnieniu pedału przyspieszenia, jednokierunkowe sprzęgło przekładni Ultramatic® umożliwia naturalne hamowanie silnikiem w fazie zwalniania po odjęciu „gazu” lub podczas zjazdu ze stromych zboczy. Stały naciąg pasa napędowego regulowany jest samoczynnie, co sprzyja zwiększeniu jego trwałości i wydłużeniu okresów międzyobsługowych.
Dzięki skrzyni CVT Ultramatic® jazda roboczym ATV Yamahy sprawia wiele przyjemności, a jej płynna praca i przewidywalna charakterystyka oraz możliwość hamowania silnikiem czyni z quada Kodiak 700 pojazd wprost idealny do ciągania przyczepy.
Znaczna ładowność
Zarówno bagażnik przedni, jak i tylny zintegrowano z kompaktowym nadwoziem pod kątem zdolności manewrowania w ciasnych miejscach. Bagażniki wykonane są z lakierowanych na czarno rur stalowych, a ich nośność wynosi 140 kg – 50 kg z przodu oraz 90 kg z tyłu.
Kodiak 700 EPS i EPS SE wyposażone są w 2-calowy hak przyczepy, a wersja bez EPS – w uchwyt montażowy dla zaczepu kulowego. Zdolność uciągu dla obu modeli wynosi po 600 kg, a więc łącznie nośność i uciąg sięgają 740 kg plus kierowca, co oznacza, że Kodiak 700 potrafi radzić sobie z większą ilością ładunku niż mały ciągnik lub samochód 4×4 i to pomimo wyraźnie niższych kosztów zakupu i eksploatacji.
Wszystkie wersje Kodiaka 700 przeznaczone na rynki europejskie są wyposażone w seryjną wyciągarkę WARN ProVantage 2500, zwiększającą ich przydatność w gospodarstwie rolnym, leśnictwie czy zakładzie przemysłowym. Dla poprawy bezpieczeństwa pracy w warunkach nocnych modele EPS i EPS SE otrzymały halogenową lampę roboczą, umieszczoną centralnie przed kierownicą.
Niezrównana sprawność terenowa
Kodiak 700 ma nowe nadwozie o znacznej wytrzymałości, którego kompaktowe wymiary dostosowane zostały do kierowcy mającego, z racji zajęć zawodowych, wielokrotnie wsiadać i zsiadać z pojazdu. Z kolei pod kątem łatwości manewrowania w zróżnicowanych warunkach terenowych nowe podwozie zaopatrzono w kompaktowe, niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach poprzecznych w kształcie litery A oraz nowej generacji amortyzatory KYB – zapewniające skok 180 mm z przodu oraz 230 mm z tyłu.
Z myślą o znacznej trwałości oraz optymalnej trakcji, a także komforcie i precyzji prowadzenia, Kodiak 700 jeździ na ekskluzywnych, 25-calowych oponach Maxxis w rozmiarze 25x8z12 (przód) oraz 25x10x12 (tył). W wersjach Kodiak 700 i Kodiak 700 EPS standardem są felgi stalowe mocowane do piast z odlewu stalowego, napędzanych półosiami i przegubami równobieżnymi z podwójnymi osłonami, natomiast w wersji 700 EPS SE – 25-calowe felgi ze stopów lekkich.
Pełną ochronę podwozia zapewniają przednie i tylne płyty osłonowe z lekkiego tworzywa sztucznego, a ich „wpuszczone” punkty mocowania zmniejszają ryzyko zaczepienia o odłamki skalne i konary drzew.
Skuteczny i niezawodny układ hamulcowy
Kodiak 700 jest wyposażony w hamulce tarczowe na przedniej osi, zapewniające dużą efektywność hamowania, które umożliwiają kierowcy precyzyjne panowanie nad pojazdem w dowolnych warunkach terenowych pod ładunkiem lub bez ładunku.
Ten roboczy ATV Yamahy może pracować w ekstremalnym terenie i dowolnych warunkach pogodowych, a nad pewnością hamowania czuwa izolowany od wpływów zewnętrznych mokry hamulec tylny, aktywowany klamką na lewej kierownicy lub prawym pedałem nożnym. Dla topowej wersji Kodiak 700 EPS SE przewidziano hamulce tarczowe czterech kół z zaciskami dwutłoczkowymi.
Praktyczny, funkcjonalny i przyjazny dla użytkownika
Łatwe przełączanie między trybami napędu 2WD i 4WD umożliwia dźwignia na kierownicy. W miarę potrzeby, tryb 4WD można ustawić bez zbędnej zwłoki, by zachować trakcję i przyczepność do podłoża, a integralne zabezpieczenie chroni przez przypadkową aktywacją blokady dyferencjału podczas jazdy z większą prędkością.
Wzorowany na rozwiązaniach samochodowych selektor zakresu pracy pozwala na wybór biegu wysokiego (High), niskiego (Low), wstecznego (Reverse), luzu (Neutral) oraz postojowego (Park), co łącznie z mechanicznym przełącznikiem 2WD/4WD umożliwia dobranie najlepszej kombinacji przełożeń, by mierzyć się z dowolnym praktycznie terenem, wymagającym odpowiedniego dostosowania prędkości jazdy.
W celu sprawnego przełączania trybów napędu, Kodiak 700 EPS SE wyposażony jest napęd 4×4 On Command® umożliwiający wybór napędu 2WD/4WD lub 4WD z blokadą mechanizmu różnicowego za pomocą przycisku na manetce kierownicy.
Informacje o stanie podzespołów quada, aktualną prędkość jazdy, bieżący czas oraz przebyty dystans w Kodiaku 700 EPS pokazuje wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, który w wersji EPS SE został poszerzony o wskaźnik poziomu paliwa, prędkościomierz, licznik przebiegu, podwójny licznik przebiegu dziennego, stoper, status napędu 4WD, wskaźnik biegu CVT oraz kontrolkę układu wspomagania kierownicy. Kodiak 700 bez EPS posiada czytelny wyświetlacz poziomu paliwa, kontrolkę pracy silnika i temperatury chłodziwa oraz wskaźnik załączonego biegu wstecznego, luzu (neutral) i parkowania.
Zabudowany z tyłu zbiornik o pojemności 18 litrów zapewnia znaczny zasięg operacyjny, a z myślą o łatwości rutynowych czynności obsługowych – akumulator i filtr powietrza dostępne są (odpowiednio) po zdjęciu środkowych sekcji błotników przednich oraz siodła kierowcy. Wymiana filtra powietrza nie wymaga żadnych narzędzi serwisowych, a okresową obsługę ułatwiają otwory spustowe oleju silnikowego i skrzyni przekładniowej w płytach osłonowych podwozia.
Elektryczne wspomaganie kierownicy Yamaha (EPS)
Celem większego komfortu jazdy i ograniczenia wysiłku prowadzenia, Kodiak 700 EPS i EPS SE wyposażone są w elektroniczne wspomaganie zębatkowej przekładni kierowniczej Yamaha EPS (Electronic Power Steering), obliczone na skorelowanie siły wspomagania z wyczuciem podłoża przez kierowcę. Lekkość i precyzja kierowania pozwala podnieść komfort jazdy i panowanie nad pojazdem oraz poszerzyć jego zdolności do jazdy terenowej.
źródło: Yamaha Motor Europe