ZETOR FORTERRA HD 140 w finale konkursu Tractor of the Year 2017

W tegorocznej edycji europejskiego konkursu Tractor of the Year 2017 wśród finalistów znalazł się ciągnik ZETOR FORTERRA HD 140 z rozwiązaniem emisyjnym STAGE IV, który został nominowany do finału w kategorii Ciągnik roku 2017. Brneńska maszyna należy w tej chwili do siedmiu najlepszych uczestników i 11 października zaprezentowała się komisji konkursowej w akcji bezpośrednio w siedzibie firmy.

Konkurs jest ogłaszany corocznie, a w tegorocznej, jubileuszowej 20-tej edycji, FORTERRA HD walczy o czołowe miejsce z najbardziej znanymi producentami ciągników na świecie.

To ważne wydarzenie jest dla nas wyjątkową okazją do zaprezentowania walorów maszyn ZETOR specjalistom z całej Europy. FORTERRA już teraz należy do siedmiu najlepszych ciągników, co jest dla nas zaszczytem. Wierzymy, że przekona jury o swoich możliwościach również w finale i że odniesie sukces – mówi Margaréta Víghová, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej ZETOR TRACTORS a.s.

Walory maszyn ocenia fachowe jury złożone z 25 renomowanych dziennikarzy z czołowych czasopism rolniczych z 23 krajów europejskich. Do głównych kryteriów oceny należą możliwości maszyny, wyposażenie, innowacyjność i design.

Konkurs ma kilka rund. Pierwsza runda odbyła się na wiosnę, kiedy każdy z uczestników prezentował maszynę przed jury, które następnie wybrało finalistów w każdej z trzech kategorii konkursowych. Ciągnik FORTERRA HD 140 został nominowany do finału w kategorii Ciągnik roku 2017. Teraz finalistów czeka praktyczny pokaz możliwości maszyn podczas pracy w terenie.

Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 9 listopada w Bolonii we Włoszech w ramach Międzynarodowych Targów Rolniczych EIMA. Ciągnik FORTERRA HD już w przeszłości zdobył wyróżnienie Złoty Sierp i Złoty Kłos na wystawach Ziemia Żywicielka (RC) i Agrokomplex (RS).

FORTERRA HD z rozwiązaniem emisyjnym STAGE IV/TIER 4F

FORTERRA HD należy do najwyższych modeli linii modelowej FORTERRA, przynosi wysoką moc (od 127 do 147 koni), ma masywniejszą konstrukcję, amortyzowaną oś i wielofunkcyjny panel do obsługi.

FORTERRA HD dysponuje oszczędnymi silnikami ZETOR z 16-zaworową głowicą, które są dziełem własnego rozwoju i produkcji a spełniają normę emisyjną Stage IV/Tier 4F. Silniki mają dobre przyspieszenie i łatwo uruchamiają się w niskich temperaturach. Wyniki niezależnych testów Uniwersytetu Mendla w Brnie, w Republice Czeskiej, potwierdziły, że silniki z rozwiązaniem emisyjnym STAGE IV przynoszą niższe zużycie paliwa w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji, a mianowicie o 15–20% w zależności od wykonywanej pracy.

Skrzynia biegów FORTERRY HD oferuje większą liczbę możliwych do wykorzystania biegów, dzięki czemu utrzymuje optymalne obroty silnika w polu i podczas transportu. Ma to wpływ głównie na zużycie paliwa, które jest niższe. W najczęściej używanym zakresie roboczym skrzynia biegów oferuje 13 biegów z obciążeniem ciągnika w zakresie roboczym prędkości 4–12 km/h. W sumie skrzynia biegów dysponuje 30 biegami do przodu i 30 biegami do tyłu.

Obsługę maszyny ułatwiają takie elementy, jak PowerClutch – przycisk sprzęgła na dźwigni zmiany biegów, PowerShift – trzystopniowy wzmacniacz momentu, czy też PowerShuttle – rewers hydrauliczny.

Elektrohydraulika Bosch przynosi wysoką efektywność maszyny podczas pracy z podłączonymi urządzeniami. Dwa pomocnicze cylindry hydrauliki zapewniają równomierne obciążenie ciągnika i maksymalną siłę podnoszenia do 85 kN (8 500 kg). Forterra HD posiada 4-sekcyjny rozdzielacz hydrauliki z obsługą elektrohydrauliczną. Oczywistością jest unikatowy system HitchTronic, który sam mierzy opór gleby podczas orki i na podstawie aktualnych wartości automatycznie reguluje tylny zaczep trzypunktowy. W ten sposób uzyskuje się oszczędność paliwa 5–7%.

W zakresie ergonomii i komfortu maszyna posiada przestronną kabinę. Wysoki komfort jazdy zapewnia amortyzowana przednia oś. Forterra HD posiada też logicznie uporządkowany wielofunkcyjny panel, na którym znajdują się wszystkie ważne elementy sterownicze.

Amortyzowana oś przednia ciągnika Forterra HD działa jako układ dwóch niezależnie amortyzowanych półosi. Ciągnik posiada też 100% blokadę mechanizmu różnicowego. Nie wolno też zapomnieć o automatyce kierowania na uwrociu, która obniża liczbę czynności wykonywanych przez kierowcę podczas każdego zawracania na uwrociu, dzięki czemu ułatwia obsługę maszyny i zapewnia lepsze możliwości manewru.

źródło: ZETOR