Nowa, 5-cio stopniowa synchronizowana skrzynia biegów umożliwia wykorzystanie w sumie aż 30 biegów do przodu i 30 biegów do tyłu. Aby to osiągnąć, producent zastosował 2-stopniowy wzmacniacz momentu o ciśnieniu zwiększonym do 19 barów, który w każdym momencie może być uruchamiany za pomocą przycisków bez użycia sprzęgła. Zastosowano też bezsprzęgłowy sterowany elektrohydraulicznie rewers, który nie był dostępny w dotychczasowych wersjach serii Forterra. Ciągnik ten jest wyposażony w preselekcję – automatyczne załączanie półbiegów.
Silnik charakteryzuje się wysokim stopniem wzmocnienia momentu obrotowego (34 %), świetnym startem nawet w niekorzystnych warunkach temperaturowych, długą żywotnością i niskim zużyciem paliwa co potwierdziły testy Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego DLG . Wysoką moc gwarantuje nie tylko ulepszona 16 zaworowa głowica cylindrów, ale także zmodyfikowane kanały ssące i nowy system wtrysku paliwa. Silnik wyposażony został także w filtr cząstek stałych w celu obniżenia poziomu emisji spalin.
Nowy elektrohydrauliczny rewers włączany jest bez użycia sprzęgła (tzw. Power Shuttle), co daje większy komfort i wartość użytkową. Elektrohydrauliczne jest także sterowanie obrotami wałka odbioru mocy. Udźwig tylnego TUZ zwiększony do 7000 kg i równomierne obciążenie ciągnika zapewniają dwa nowe zewnętrzne siłowniki hydrauliczne. Filtr średniociśnieniowy zapewnia niezawodność hydrauliki. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi do 2490 mm Forterra HSX stała się stabilniejsza i bezpieczniejsza.
Kolejną nowością jest opatentowana przez Zetor funkcja automatycznego sterowania tylnym trzypunktowym układem zawieszenia HitchTronic, dzięki której podnośnik podczas pracy dostosowuje się sam do każdego terenu. Po załączeniu funkcji Hitch Tronic na jakość orki przestają mieć wpływ takie czynniki jak twardość gleby czy umiejętności operatora. Zetor za tę funkcję zdobył złoty medal na międzynarodowych targach Agrotech 2012 w Kielcach.
Deska rozdzielcza nowej Forterry jest wyposażona w wyświetlacz LCD podający w komfortowy sposób informacje dla obsługi i serwisu, a w siedzeniu kierowcy znajduje się wyłącznik bezpieczeństwa, który uniemożliwia rozruch silnika lub ruszenie traktorem, jeśli kierowca na nim nie siedzi. Ponadto zmiany konstrukcyjne w mocowaniu kabiny i zastosowanie nowych materiałów wygłuszających spowodowało znaczne zmniejszenie hałasu w kabinie.
źródło: www.zetor.pl, www.zetor.cz