W maju odnotowano rejestrację 690 ciągników rolniczych. To o 5% mniej niż w kwietniu. Wolumen wzrósł jednak o 1% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Tegoroczny rynek ciągników coraz bardziej się stabilizuje. Od stycznia do maja włącznie zarejestrowano przeszło 3 tysiące maszyn. To tylko 2% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Dodatkowo maj przyniósł wzmożoną rywalizację liderów o miejsca na podium sprzedaży, co może stanowić dobry sygnał dla rozwoju rynku – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Roszada w czołówce
W maju na pierwszą pozycję awansował producent zielono-żółtych ciągników. Zarejestrowano 126 maszyn z logo John Deere, czyli o 20% więcej niż miesiąc wcześniej. Marka odnotowała jednak 7% spadku w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Druga pozycja przypadła dotychczasowemu liderowi. W maju wydano tablice do 115 niebiesko-białych ciągników – to o 15% mniej niż w kwietniu. Popyt na maszyny z linii produkcyjnej New Holland obniżył się również o 16% w stosunku do tego samego okresu 2018 roku. Podium zamknęła marka Kubota, z wynikiem 78 rejestracji. Taki wynik przełożył się na 12% spadku w odniesieniu do kwietnia. Oznaczał jednak 11% wzrostu w porównaniu z majem ubiegłego roku.
Najpopularniejsze modele
Miano najczęściej rejestrowanego ciągnika ponownie przypadło modelowi John Deere 6120M. W maju wydano tablice do 26 takich maszyn. Na drugiej pozycji uplasowały się ex aequo konstrukcje Massey Ferguson 5710 oraz Zetor Major 80 CL. Każda z nich doczekała się 13 rejestracji. Podium zamknęły ciągniki Kubota L2501 i Zetor Proxima 90. Zarejestrowano po 12 maszyn o takich oznaczeniach.
Różne zapotrzebowanie
Co szósty nowy ciągnik został zarejestrowany na Mazowszu. W maju wydano tam tablice do 118 maszyn – to o 8% więcej niż w kwietniu, ale o 18% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Druga lokata przypadła Wielkopolsce. Mieszkańcy tego regionu zdecydowali się na rejestrację 68 ciągników. Taki wynik przełożył się na 13% spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca oraz 5% wzrostu w porównaniu z majem 2018 roku. Podium zamknęły województwa lubelskie i łódzkie. W każdym z nich wydano tablice do 57 maszyn. W przypadku Lubelszczyzny oznaczało to 27% spadku w stosunku do kwietnia. Popyt zmalał tam również o 19% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Spadek w ujęciu miesięcznym odnotowało także województwo łódzkie. Majowe potrzeby okazały się tam o 19% niższe od kwietniowych. Wzrosły jednak o 4% w stosunku do tego samego okresu 2018 roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Marka |
Liczba ciągników rolniczych w maju |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Maj19-Maj18] |
NEW HOLLAND |
115 |
16,67% |
-16,06% |
JOHN DEERE |
126 |
18,26% |
-7,35% |
KUBOTA |
78 |
11,30% |
11,43% |
ZETOR |
58 |
8,41% |
16,00% |
DEUTZ-FAHR |
56 |
8,12% |
24,44% |
CASE IH |
47 |
6,81% |
-22,95% |
MASSEY FERGUSON |
45 |
6,52% |
246,15% |
CLAAS |
38 |
5,51% |
52,00% |
VALTRA |
24 |
3,48% |
-7,69% |
URSUS |
16 |
2,32% |
-5,88% |
POZOSTAŁE |
87 |
12,61% |
-5,63% |
|
690 |
100,00% |
1,02% |
Marka |
Liczba ciągników rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [narastająco od początku r.] |
NEW HOLLAND |
527 |
17,07% |
-19,54% |
JOHN DEERE |
445 |
14,42% |
-14,91% |
KUBOTA |
382 |
12,37% |
-5,68% |
ZETOR |
342 |
11,08% |
13,62% |
DEUTZ-FAHR |
258 |
8,36% |
23,44% |
CASE IH |
174 |
5,64% |
-30,12% |
MASSEY FERGUSON |
164 |
5,31% |
248,94% |
CLAAS |
140 |
4,54% |
53,85% |
VALTRA |
122 |
3,95% |
-8,27% |
URSUS |
116 |
3,76% |
-15,33% |
POZOSTAŁE |
417 |
13,51% |
1,27% |
|
3087 |
100,00% |
-2,03% |
Martin & Jacob