Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

Zupełnie nowa seria ciągników Fendt 600 Vario

Klasa mocy 150–200 KM należy do najlepiej sprzedających się w Europie i znajduje zastosowanie w uprawie roli, na użytkach zielonych, transporcie i pracach z wykorzystaniem ładowacza czołowego. Fendt 600 Vario to mały i zwrotny 4-cylindrowy ciągnik o wysokiej mocy i udźwigu, odznaczający się niskim stosunkiem masy do mocy i wyposażonym fabrycznie w system regulacji ciśnienia powietrza w oponach, który jest zupełnie nową konstrukcją przeznaczoną do tej klasy mocy. Elastyczna architektura oferuje pełny zakres systemów FendtONE onboard i offboard.

Nowa seria zawierająca cztery modele (Fendt 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario i Fendt 620 Vario) pokrywa zakres mocy od 149 do 209 KM (110–154 kW) wg ECE R120. Po raz pierwszy koncepcja dodatkowej mocy Fendt Dynamic Performance (DP) dostępna jest we wszystkich modelach serii 600. DP zapewnia w każdym modelu do 15 KM większą moc zależnie od potrzeb i dokładnie wtedy, gdy jest ona potrzebna. Dzięki temu czołowy model Fendt 620 Vario osiąga moc maksymalną do 224 KM. Koncepcja dodatkowej mocy nie jest powiązana z prędkością jazdy czy innymi funkcjami i działa dynamicznie, również w przypadku pracy z WOM na postoju lub zależnie od warunków pracy podczas uprawy roli.

Fendt 600 Vario został zaprojektowany jako elastyczna, zwrotna i wydajna maszyna spełniająca globalne wymagania. Fendt 600 Vario wyróżnia się niskim stosunkiem masy do mocy przy dużym zakresie mocy, rewelacyjną zwrotnością oraz wysokim udźwigiem i koncepcją napędu, która po raz pierwszy udanie jednoczy kryteria stałej siły uciągu, ochrony gleby i niskiego zużycia. Do tego dochodzi opcjonalny rozstaw 60 cali do upraw międzyrzędowych (Row-Crop) i optymalne przystosowanie do prac z wykorzystaniem ładowacza czołowego.

Jednostką napędową serii Fendt 600 Vario jest zaprojektowany całkowicie od nowa specjalnie dla marki Fendt 4-cylindrowy silnik AGCO Power CORE50 o pojemności skokowej 5 l. Oczyszczanie spalin odbywa się przez katalizator utleniający dla silników wysokoprężnych (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i selektywną redukcję katalityczną (SCR) bez recyrkulacji spalin. Spełnia on wymagane normy emisji na całym świecie. W Europie jest to norma emisji Stage V. Silnik CORE50 przystosowany jest ponadto do zasilania paliwami alternatywnymi, aby w przyszłości umożliwić pracę z niższą emisją CO2. Dodatkowo w silniku montowane są bezobsługowe popychacze hydrauliczne. Pierwsza wymiana oleju silnikowego przypada po 500 h, co oznacza wyeliminowanie pierwszego przeglądu po 50 h. Na bazie silnika i dostosowanej do niego przekładni Vario powstaje nowy jednostopniowy układ napędowy Fendt VarioDrive.

Fendt VarioDrive oznacza zupełnie nową generację bezstopniowego napędu. Podstawę stanowi jednostopniowy układ napędowy z niezależnym sterowaniem osią przednią i tylną. Przekładnia stale mierzy poślizg na wszystkich czterech kołach i precyzyjnie reguluje przeniesienie mocy. Fendt VarioDrive po raz pierwszy łączy kluczowe cechy maksymalnej siły uciągu i jednoczesnej ochrony gleby z najniższym zużyciem i rewelacyjną zwrotnością. Dynamiczna regulacja zapobiega buksowaniu kół z zachowaniem maksymalnej przyczepności niezależnie od nawierzchni. Ze względu na budowę układu napędowego nie jest już konieczne przełączanie ręczne pomiędzy trybem polowym a drogowym. VarioDrive godzi zatem automatycznie maksymalną siłę uciągu ze skuteczną ochroną gleby na każdej nawierzchni bez naprężeń, utraty mocy lub ścierania opon.

Tak zwany efekt pull-in-turn powoduje wciąganie w zakręt maszyny przez niezależne sterowanie osiami podczas zawracania. Wynik: promień skrętu zaledwie 10,2 m na ogumieniu 540/65 R30. Dotychczasowy konflikt między maksymalną siłą uciągu, jak najlepszą ochroną gleby i naprężeniami w układzie napędowym został rozwiązany w sposób, który wyznacza nowy standard w technice napędowej. Tym samym czarne ślady opon po pracach z wykorzystaniem ładowacza czołowego odchodzą do przeszłości a darń na użytkach zielonych będzie dobrze chroniona.

Po raz pierwszy w tak niskiej klasie mocy dostępna jest innowacyjna koncepcja niskich obrotów silnika Fendt iD. Wszystkie komponenty, takie jak silnik, przekładnia, instalacja hydrauliczna i układ chłodzenia, zostały skonstruowane według tzw. zasady „wysoki moment obrotowy – niskie obroty silnika”. Fendt 600 Vario również z niską prędkością obrotową silnika uzyskuje wysoki moment obrotowy i oszczędza paliwo. Znamionowa prędkość obrotowa wynosi tylko 1900 obr./min. Główny zakres roboczy to obroty od 1350 do 1800 obr./min. Czołowy model Fendt 620 Vario jest w stanie rozpędzić się do prędkości maksymalnej 50 km/h już przy 1250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 950 Nm dostępny jest w czołowym modelu Fendt 620 Vario już w zakresie 1200–1600 obr./min i zapewnia dużą siłę uciągu oraz moc przyspieszenia przy minimalnym jednostkowym użyciu paliwa.

Ustanawia nowe kryteria w zakresie stosunku masy do mocy, zwrotności i udźwigu

Przy zaledwie 34,4 kg na KM stosunku mocy pojazdu do masy oraz kompaktowych wymiarach zewnętrznych model Fendt 620 Vario jest bardzo zwrotny i wywiera przy tym najmniejszy możliwy nacisk na glebę. W zależności od zastosowania ciągniki można elastycznie dociążać z przodu, na osi tylnej lub z tyłu. Dopuszczalna masa całkowita do 13,5 t pozwala na używanie go jako ciężkiego ciągnika pociągowego i zapewnia niezawodność zastosowania w transporcie. Udźwig 5,8 t umożliwia przykładowo elastyczne agregowanie z agregatem uprawowo-siewnym z pełnym zbiornikiem przednim czy bezpieczne ciągnięcie przyczep o wysokim nacisku na zaczep holowniczy. Kolejną dużą zaletą jest stosunek udźwigu do masy roboczej. Pod tym względem Fendt 600 Vario osiąga wysoki jak na klasę kompaktowych ciągników standardowych wskaźnik 75% (udźwig 5,8 t przy masie roboczej 7,7 t).

Fendt 600 Vario może być wyposażony w opcjonalny inteligentny wentylator z rewersem, z możliwością sterowania z kabiny, który jest przydatny zwłaszcza w warunkach silnego zapylenia. System jest całkowicie zintegrowany z układem sterowania pojazdu, jest sterowany w zależności od potrzeb oraz działa cicho i wydajnie.

Optymalne wyregulowane ciśnienie w oponach zmniejsza poślizg i nacisk na podłoże, co przekłada się na lepszą żyzność gleby. W pełni zintegrowany system regulacji ciśnienia powietrza w oponach Fendt VarioGrip powiększa powierzchnię oparcia opon, podnosi siłę uciągu nawet o 8% i zmniejsza zarazem zużycie paliwa nawet o 8% z korzyścią dla łącznej wydajności maszyny. Podczas jazdy po drogach większe ciśnienie powietrza zmniejsza opory toczenia i pozwala zaoszczędzić kolejne 2% paliwa* (*Fachhochschule Südwestfalen, Agrarwirtschaft Soest 2014). Na terminalu kierowca może wygodnie sterować ciśnieniem w ogumieniu za pomocą dwuprzewodowej instalacji. Fendt VarioGrip można zamówić jako fabryczne wyposażenie dodatkowe zarówno w przypadku osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych, ogumienia bliźniaczego do upraw międzyrzędowych, a także obciążników kół tylnych.

Duża różnorodność dla wymagań globalnych

W modelu Fendt 600 Vario dostępne są liczne opcje opon o średnicy do 1950 mm z tyłu. W wersji standardowej w modelu Fendt 620 Vario są założone opony w rozmiarze 650/65 R42.

Rozstaw 60 cali (Row-Crop) jest powszechnie stosowany w Ameryce Północnej, Australii i Republice Południowej Afryki. Uprawę międzyrzędową Row-Crop stosuje się tam przede wszystkim w kulturach rzędowych. Po raz pierwszy w tej klasie mocy wszystkie modele serii Fendt 600 Vario są dostępne w wersji 60-calowej (Row-Crop). Do wersji Row-Crop dostępne jest fabrycznie założone ogumienie pojedyncze oraz bliźniacze. Wąska oś rozsuwana o szerokości zewnętrznej 2,50 m zyskuje na popularności także w Europie ze względu na mechaniczne zwalczanie chwastów, elastyczny wybór rozstawu i ogumienie bliźniacze. Narzędzia do mechanicznego zwalczania chwastów stawiają obecnie wysokie wymagania wobec ciągnika. Nowa podwójna piasta kół jest systemem sprzęgającym koła bliźniacze, który umożliwia przenoszenie większych sił. Dzięki podwójnej piaście moc jest bezpiecznie przenoszona przez osie, a nie przez obręcze. Do tego dochodzi elastyczny wybór rozstawu w trybie pojedynczym oraz zbiorcze działanie instalacji do regulacji ciśnienia powietrza w oponach na cały system bliźniaczy. Do regulacji rozstawu z przodu i z tyłu służą pierścienie dystansowe.

Elastyczna architektura – indywidualna obsługa z FendtONE

Fendt dba o aktualność ciągników swoich klientów. Dalszy rozwój można osiągnąć poprzez ciągłe aktualizacje systemu operacyjnego pojazdu i rozszerzenia funkcjonalne maszyn. Te wymagania spełnia także system operacyjny FendtONE w Fendt 600 Vario. FendtONE odznacza się otwartą architekturą, która rozwija się wraz z partnerami i cyfrowymi rozwiązaniami. Maszyna zachowuje w ten sposób wydajność i aktualność, dzięki czemu nie traci na wartości.

Systemy onboard i offboard FendtONE zawierają funkcje Smart Farming i zarządzania gospodarstwem do użytku w polu i biurze. W ramach FendtONE onboard wyposażenie standardowe obejmuje joystick wielofunkcyjny, cyfrową deskę rozdzielczą 10“ oraz terminal 12“ w podłokietniku. Do elementów wyposażenia dodatkowego FendtONE onboard należy joystick 3L oraz dodatkowy terminal 12“ w podsufitce. Inteligentne funkcje jak układ prowadzenia Fendt Guide, automatyczne sterowanie sekcjami Fendt Section Control (SC) lub też zastosowanie Fendt Variable Rate Control (VRC) są wyświetlane w razie potrzeby na indywidualnie spersonalizowanych polach terminali.

Bezpieczeństwo i komfort pracy przemyślane w każdym calu

Sprawdzona kabina Fendt VisioPlus łączy wysoki poziom bezpieczeństwa pracy z najlepszą widocznością, komfortem i właściwościami ergonomicznymi. W ramach fabrycznego wyposażenia dodatkowego możliwe jest zamontowanie filtrów kabinowych kategorii 4 wg normy UE EN15695. System ochrony kategorii 4 chroni kierowcę przed pyłem, płynnymi środkami ochrony roślin i ich oparami. W ten sposób Fendt 600 Vario z odpowiednim filtrem spełnia wszystkie ustawowe wymagania w zastosowaniach związanych z ochroną roślin. W wyposażeniu podstawowym spełnia wszystkie normy ochrony kabiny kategorii 2.

Bardzo dobra widoczność ma decydujące znaczenie dla precyzyjnej pracy. Koordynacja trzech czynników zapewnia kierowcom idealne pole widzenia. Panoramiczna szyba z kątem widzenia 77 stopni w pionie zapewnia optymalny widok na ładowacz czołowy, zwłaszcza podczas wysokiego układania. W płaszczyźnie poziomej kierowca dysponuje wysokim współczynnikiem pola widzenia przekraczającym 72%. Współczynnik ten jest miarą swobodnie widocznej powierzchni netto na wysokości głowy przy średnicy 24 m. Do tego dochodzi wycieraczka z przodu o zasięgu wycierania 300 stopni i opcjonalna wycieraczka prawej szyby bocznej o zasięgu wycierania 97 stopni po prawej stronie.

Szyba przednia z laminowanego szkła może być opcjonalnie ogrzewana . Dwie opcjonalne kamery z przodu i z tyłu ułatwiają manewrowanie, umożliwiają bezpośredni widok na narzędzie współpracujące oraz zwiększają komfort pracy. Istnieje też możliwość zamontowania dwóch opcjonalnych reflektorów roboczych na masce do oświetlania miejsca pracy. Światła tylne LED oraz dynamiczny kierunkowskaz dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Długie dni pracy stawiają kierowcy wysokie wymagania. Dlatego napoje i jedzenie mogą być chłodzone (0–16°C) lub utrzymywane ciepłe (45–65°C) w chłodząco-ogrzewającym pojemniku.

Nowa generacja fotela kierowcy

Do modelu Fendt 600 Vario dostępnych jest sześć różnych foteli. Opcjonalnie dostępny jest nowy, wysokiej klasy fotel z intuicyjną obsługą za pomocą terminala, znany z modelu Fendt 700 Vario Gen7. Ma on wiele funkcji ergonomicznych i komfortowych. Wysokość i pozycję fotela oraz nachylenie oparcia kierowca ustawia elektrycznie za pomocą dźwigni z boku fotela. Kierowcy, którzy się zmieniają, mogą utworzyć spersonalizowane profile fotela i aktywować je jednym kliknięciem.

Funkcje komfortu składają się z następujących elementów:

Opcjonalna koordynacja z ładowaczem czołowym — nowe modele Fendt Cargo i Fendt CargoProfi

Głównym zastosowaniem maszyn w klasie mocy do 200 KM są prace z wykorzystaniem ładowacza czołowego. Fendt 600 Vario jest ze względu na szybę panoramiczną i duży kąt widzenia świetnie przystosowany do prac z wykorzystaniem ładowaczy czołowych najnowszej generacji Fendt Cargo i Fendt CargoProfi. Do wyboru są dwie klasy wielkości z modelami 4.85, 5.85 i 5.90 do różnych wysokości podnoszenia i sił podnoszenia. Z maksymalną siłą podnoszenia wynoszącą do 34,6 kN w przypadku Fendt Cargo 5.90 i opcjonalną funkcją ważenia niezależną od pozycji ładowacz czołowy Fendt CargoProfi skutecznie podnosi nawet ciężkie ładunki na wysokość do 4,50 m.

Nowe multizłącze zmniejsza straty ciśnienia, ma funkcję automatycznego otwierania i chroni przed brudem po rozłączeniu. Automatyczny wyświetlacz w terminalu informuje niezależnie od obciążenia o terminach przeglądów. Obie funkcje zwiększają żywotność. Fendt 600 Vario ma oddzielne zawory do ładowacza czołowego. Dzięki temu z tyłu i z przodu cały czas do dyspozycji są wszystkie zawory.

Ładowacz czołowy obsługuje się szczególnie wydajnie za pomocą opcjonalnego joysticka 3L. Podczas pracy z częstymi zmianami kierunku, np. przy załadunku, zaleta zintegrowanego przycisku cofania staje się oczywista. Połączenie Fendt Cargo i joysticka 3L umożliwia przy pracy z łyżką z krokodylem jednoczesne wykonanie trzech funkcji. Trzecia funkcja jest obsługiwana przez joystick kciukowy na joysticku 3L. W ten sposób łyżkę z krokodylem można jednocześnie podnosić, przechylać i otwierać.

Opcjonalnie Fendt oferuje dodatkowy joystick kierowania do ciągników Fendt. Więcej informacji na temat joysticka sterującego można znaleźć w naszej informacji  prasowej dotyczącejnowych ciągników Fendt.

Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa

Ze względu na takie cechy wyposażenia, jak koncepcja niskiej prędkości obrotowej, prędkość maksymalna 50 km/h przy zaledwie 1250 obr./min, kompleksowa koncepcja podwozia i bezpieczeństwa oraz asystent hamowania przyczepy model Fendt 600 Vario można śmiało nazwać naprawdę wszechstronnym rozwiązaniem transportowym. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmuje hydrauliczny hamulec dwuobwodowy, czuły reakcyjny układ kierowniczy z wbudowanym układem powrotu oraz asystentem światła STOP i hamowania.

Nowy asystent hamowania stanowi dodatkowe zabezpieczenie w sytuacjach krytycznych.  Zwiększa to bezpieczeństwo jazdy zestawu w określonych granicach z prędkością do 25 km/h i chroni dodatkowo glebę lub darń. Czujnik mierzy za pośrednictwem przekładni opór przyczepy. Jeśli ciągnik rozpozna podczas jazdy w dół, że przyczepa zbyt mocno go pcha, automatycznie aktywuje hamulec pneumatyczny przyczepy. Oznacza to, że Fendt 600 Vario dysponuje kompleksowym pakietem bezpieczeństwa w transporcie.

Wydajna instalacja hydrauliczna o dużej mocy

Lista wyposażenia Fendt 600 Vario obejmuje także wysokowydajną hydraulikę pojazdu z maksymalnie pięcioma przyłączami z tyłu, maksymalnie dwoma z przodu i maksymalnie trzema niezależnymi przyłączami w środku. Wyróżnia się ona modułową budową oraz wydajnością pompy do 205 l. Konstrukcja umożliwiająca stosowanie standardowych lub wydajnych, szczelnych złączy hydraulicznych FFC.

Nowe sterowanie podnośnika tylnego z odciążaniem przenosi ciężar urządzenia współpracującego proporcjonalnie na tylną oś ciągnika, co zwiększa trakcję i poprawia efekt pracy.

Zamówienia na Fendt 600 Vario przyjmowane będą po targach Agritechnica, a produkcja seryjna serii Fendt 600 Vario ruszy w lecie 2024 r.

 

źródło: Fendt / AGCO

 

Exit mobile version